4

Appendix

Case 1 - Television News Programmes broadcast on the Home Channel of Asia Television Limited (ATV) at 10.35 pm on March 25, 2009, Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) at 11 pm on 25 March 2009, Cable News Channel of Hong Kong Cable Television Limited (HKCTV) on at 11 pm March 25, 2009, now News Channel of PCCW Media Limited (now TV) at 9.30 pm on March 25,2009 and at 9 pm March 27, 2009; and the Radio Programme “The Tipping Point” (左右大局) broadcast on CR1 Channel of Hong Kong Commercial Broadcasting Company Limited (CR) on February 26, March 27 and April 2, 2009.

A complainant made two allegations against the television news programmes broadcast on various free and pay television channels and the radio programme “The Tipping Point”, viz.-

(a) 
the expressions such as “dog’s bark” (狗噏), “dog officials” (狗官) and “tumble in the street” (仆街) uttered by Legislative Councillor Hon Albert Chan were muted with beep sound in the news programmes on a number of television channels
 during the news coverage of the Legislative Council Finance Committee special meeting (FC meeting) on March 24, 2009 and in the radio programme “The Tipping Point” on March 24, 25 and 27, 2009
 during its coverage of the FC meetings.  The concerned expressions were referred to by the broadcasters as “vulgar language” (粗言穢語 or 粗口).  The complainant considered that the expressions concerned were not vulgar language and alleged that the muting misled audience that Hon Chan was uttering vulgar language.
(b) 
the programme hostess of the radio programme “The Tipping Point” had never invited Hon Chan to respond to her comments on him in her programme in the past few years, thus in breach of the relevant provision which stipulates that suitable opportunity for response should be provided in personal views programmes (PVP).  The editions broadcast on February 26 and 27, March 2 and April 2, 2009
 were quoted as recent examples.

On the allegation against television news programme on (a) against the TV licensees, the relevant provision is paragraph 1A of Chapter 9 of the Generic Code of Practice on Television Programme Standards governing, inter alia, accuracy of news programmes which provides that the licensees shall make reasonable efforts to ensure that the factual contents of news are accurate.


Regarding the news programmes on ATV and TVB, the BA noted that (i) the relevant news coverage of the FC meeting on March 24, 2009 did not contain the expressions in question uttered by Hon Albert Chan and no muting was spotted; (ii) ATV did not make any comment on the concerned expressions; and (iii) TVB’s news reports contained the commentary that vulgar language (粗言穢語) had been used in the FC meeting and the footage on an exchange between the Chairperson and the Legislative Councillor concerned on the use of the expressions in question.  The BA considered that no case was made out against these two licensees as no muting was found in the news programmes concerned and TVB’s commentary in the context did not have the effect of affecting the factual accuracy of the relevant news item. 



For HKCTV, the BA noted that it had muted some of the expressions uttered by Hon Chan in its news coverage of the FC meeting on March 24, 2009 broadcast on the Cable News Channel on March 25, 2009; and carried the remarks of the Chairperson of the FC meeting made on the incident that vulgar language (粗口) should not be used in any Legislative Council meeting.  There were the commentaries that Hon Chan had uttered vulgar language (粗口).  


For now TV, the BA noted that it had muted some of the expressions uttered by Hon Chan in the news coverage of the FC meetings on March 24 and 27, 2009 broadcast in two news programmes on March 25 and 27, 2009 respectively.  With reference to what happened in the two FC meetings, the news reports also remarked that Hon Chan had used some vulgar language (粗言穢語) and carried a footage on the exchange between the Chairperson and Hon Chan on the incident. 



In this case, the main issue of the news reports concerned was on the contention arising out of the use of the concerned expressions by an individual Legislative Councillor during the FC meetings.  The BA considered that in news reporting, the licensee enjoyed editorial freedom on how to present their news items.  The spirit of the relevant provision governing news programmes in the Code is to provide that licensees should make reasonable efforts to ensure that factual contents of news reports are accurate.  If arising from the editorial decisions of the licensees concerned, the viewing public would not be misled, the licensees’ editorial freedom should be respected.  In the context of these news reports by HKCTV and now TV, the BA considered that the muting of the expressions concerned by the licensees and their relevant commentaries would not affect viewers’ comprehension of the gist of the news and did not have the effect of rendering the news reports inaccurate and as such, the licensees’ editorial decisions should be respected.


As regards the radio programme “The Tipping Point” broadcast on CR1 Channel, the BA noted that it was a personal view programme (PVP).  The relevant provision is paragraph 20A of the Radio Code of Practice on Programme Standards (Radio Programme Code) governing, inter alia, accuracy of PVP.  The provision provides that the licensee shall make reasonable efforts to ensure that the factual contents of PVP are accurate.  The BA noted that some recordings of the FC meeting were broadcast in the episode on March 27,  2009 and some of the expressions uttered by Hon Chan were muted with beep sound and comments of the hostess describing Hon Chan’s remarks in the FC meetings as vulgar language (粗口) were found.

In this case, the main issue raised in the PVP was the row arising from the use of the concerned expressions by an individual Legislative Councillor during the FC meetings.  The BA noted that the hostess concerned commented on the expressions following a recording of the exchange between the Legislative Councillor and the Chairperson of the FC meeting on the expressions, and the hostess went on to express her views on the matter.  Similar to the case against TV licensees above, the BA considered that in the context of the programme, the muting of the expressions did not have the effect of rendering the factual content of the PVP inaccurate.  Besides, the expression of personal views by a programme host is not prohibited in a PVP, as such, no case is made out for this allegation.


On the allegation against the CR programme on (b), the relevant provision is paragraph 36(c) of the Radio Programme Code governing PVPs which stipulates that a suitable opportunity for response to the programme should be provided.  


The BA noted that (i) the concerned programme “The Tipping Point” as mentioned above was a PVP; (ii) the editions on February 26 and April 2, 2009 of the programme contained the hostess’ comments of the words and behaviour of Hon Chan and no response from Hon Chan was found in the programme; (iii) though Hon Chan was not interviewed in the concerned editions of the radio programme, the recordings of the FC meeting containing some of his views were broadcast; (iv) the representation by CR that the station had invited Hon Chan to express his views on the programme which he had done on at least four occasions since 2005; and if Hon Chan wished to respond, he could have taken the initiative to contact the station, but he had not done so in this case; and (v) CR had adopted internal practices on seeking responses from subjects of each story. 


For the allegation that CR had never invited Hon Chan to respond to the programme in the past few years, the BA considered no case was made out as according to the station, CR had invited Hon Chan to express his views on the programme which he had done on at least four occasions since 2005.  Besides, the programme was a long-running programme, Hon Chan had plenty of opportunities to respond to the programme.


For the allegation against the editions of the programme on February 26 and April 2, 2009, the BA considered that though the relevant provision, i.e. paragraph 36(c) of the Radio Programme Code, does not explicitly require the licensee to seek response proactively from subjects of the story on each and every case, whether the licensees should do so would depend on circumstances including, among others, the nature of the programme, the comments made, the seriousness of the criticism, etc.  In this case, the BA noted that the programme hostess’ remarks on Hon Chan were in the context of her expressing personal views on the performance of Hon Chan and considered that in the context of the programme, the remarks were such that the licensee might not need to seek response proactively from the individual concerned.  Under the above circumstances and as there was no evidence to suggest that Hon Chan had been denied the opportunity to respond to the programme, the allegation that no suitable opportunity had been provided to Hon Chan to respond to the programme concerned was not made out.  

The BA considered that the complaint was unsubstantiated and decided that no further action should be taken against ATV, TVB, HKCTV, now TV and CR.  

Case 2 – Radio Programme “From where the wind blows” (風從哪裡來)
 broadcast on the CR1 Channel of Hong Kong Commercial Broadcasting Company Limited (CR) at 12.38 pm on May 18, 2009.

A complainant alleged that the programme hostess’ remarks in relation to the raising of a question on the June 4th Incident to a Guangdong official by Legislative Councillor Hon Albert Chan during the visit of the Legislative Council Panels on Economic Development and Environmental Affairs to the Pearl River Delta region in May 2009 had distorted the facts, amounted to personal attacks and damaged the reputation of Hon Chan.  Specific details of the complainant’s allegations were as follows:

(a) Hostess’ remarks were untrue – the programme hostess’ remarks, viz.- 

(i) 
that Hon Albert Chan had attended a lunch-box meeting among the pan-democratic Legislative Councillors upon their arrival on the Mainland on May 15, 2009 to discuss about the questions to be asked; and 

(ii) 
that the priority to raise questions to the Guangdong official in the visit was determined by drawing lots

were untrue as Hon Chan had not attended the concerned lunch-box meeting that day and that the priority to raise questions to the Guangdong official was not determined by drawing lots.

(b) Serious accusations made without enquiry about the relevant facts － the programme hostess had made serious accusations against Hon Chan but she had not made any enquiry to Hon Chan about the relevant facts of the matter concerned.

(c) Distortion of facts, personal attacks and damage to reputation – the programme hostess’ remarks “陳偉業就係咁令人鄙視㗎嘞，出嚟見記者懶叻咁，提都無提到民主派其他人喺呢件事度點樣出力，好似淨係得佢一個人夠膽提問「六四」，其他民主派就粒聲唔出。香港人千祈唔好畀呢啲人呃到，睇清楚吓佢嘅真面目啦！” (But Albert Chan is despicable as that!  He boasted himself in front of the press, without mentioning how much effort the other pan-democrats have made in this matter.  He gave us the impression that it was only he himself having the guts to raise the question of “June 4th” while others dare not say a word.  Be careful Hong Kong people!  We must not be fooled by this sort of persons.  Look clearly at the real side of him!) distorted the facts, amounted to personal attacks and were damaging to the reputation of Hon Chan.  The complainant alleged that Hon Chan had expressed his thanks to the two legislators concerned right after the meeting with the Guangdong official in the presence of the reporters for their offer to him the priority to ask the concerned question in the meeting.


The BA noted that the programme was a recorded personal view programmes (PVP), starting with the mention of the programme title  “From where the wind blows”
 and the name of the hostess and consisted of a monologue of the hostess expressing her views on the incident.  


On allegation (a), the BA also noted that (i) the programme concerned the raising of a question relating to the June 4th incident with a Guangdong official, and how Hon Chan was given the opportunity to raise the question.  The hostess commented on this matter based on what she considered as hearsay (收到風) as she remarked in the programme; (ii) there were discrepancies between the complainant’s allegations and the hostess’ remarks concerning Hon Chan’s attendance in the lunch-box meeting and whether the priority to raise questions in the meeting concerned was determined by drawing lots; and (iii) paragraph 20A of the Radio Code of Practice on Programme Standards (Radio Programme Code) provides that the licensee shall make reasonable efforts to ensure that the factual contents of, among others, PVP are accurate.  The BA considered that the above discrepancies were such that they would not affect listeners’ understanding of the issue concerned, i.e. that Hon Chan was offered the priority to ask the concerned question in the meeting by other pan democratic Legislative Councillors.  As such, the BA considered that no case was made out of this allegation.



On allegation (b), the BA noted (i) CR’s submission that the programme was a short segment which did not often contain interviews and that it echoed with another CR programme “The Tipping Point” in terms of content, and interviews with relevant parties were included in the related “The Tipping Point” instead of the short programme under complaint; (ii) CR’s representation that the station had invited Hon Chan to express his views on the programme which he had done on at least four occasions since 2005.  If Hon Chan wished to respond, he could have taken the initiative to contact the station but he had not done so in this case; and (iii) CR had adopted internal practices on seeking responses from subjects of each story.  


Paragraph 36(c) of the Code governing PVP provides that a suitable opportunity for response to the programme should be provided.  The BA considered that though the provision does not explicitly require the licensee to seek response proactively from subjects of the story on each and every case, whether the licensees should do so would depend on circumstances including, among others, the nature of the programme, the comments made, the seriousness of the criticism, etc.  In this case, the BA noted that the programme hostess’s remarks on Hon Chan were her personal views on what Hon Chan should have done to give recognition to other pan democratic Legislative Councillors for their giving him the priority to ask the question concerned.  The BA considered that in the context of the programme, the remarks were such that the licensee might not need to seek response proactively from the individual concerned.  Under the above circumstances and as there was no evidence to suggest that Hon Chan had been denied the opportunity to respond to the programme, the allegation that no suitable opportunity had been provided to Hon Chan to respond to the programme concerned was not made out. 


On allegation (c) that the programme hostess’ remarks such as “陳偉業就係咁令人鄙視㗎嘞” and “香港人千祈唔好畀呢啲人呃到，睇清楚吓佢嘅真面目啦！” distorted the facts, amounted to personal attacks and were damaging to the reputation of Hon Chan, the BA noted that (i) in the PVP, a programme hostess’ comments were that Hon Chan did not give recognition to other pan democratic Legislative Councillors for their role in allotting Hon Chan the opportunity to raise the question; (ii) CR’s submissions did not provide any evidence on which the programme hostess formed such a view.  On the other hand, the BA noted that according to a newspaper article submitted by CR, Hon Chan was quoted as saying that he did express his thanks to the two Legislative Councillors concerned right after the meeting with the Guangdong official in the presence of the reporters for offering him the priority to ask the concerned question in the meeting; and (iii) as the programme was a recorded one, the BA considered that before the programme hostess made any comment on any individual, she should have carefully considered all the evidence available, which in this case was not available to the BA. 


In view of the foregoing, the BA considered that the hostess’ comments on Hon Chan as “despicable” (令人鄙視) and “we must not be fooled by this sort of person” (唔好畀呢啲人呃到) might have gone beyond what was considered as appropriate under the circumstances, and might be capable of adversely affecting the reputation of the latter.  

The BA thus considered that the programme was in breach of paragraph 34 of the Radio Programme Code which stipulates that licensees should take special care when their programmes are capable of adversely affecting the reputation of, among others, individuals.  CR was advised to observe more closely the above provision in the Radio Programme Code.
Case 3 – Television Advertisement for “Itacho Sushi Restaurant” (「板長壽司」廣告) broadcast on ATV, TVB and TVB Pay Vision Limited (TVB Pay Vision) from April to July 2009.

A member of the public was dissatisfied with the decision of the Commissioner for Television and Entertainment Licensing on a case involving 185 complaints on the television advertisement for “Itacho Sushi Restaurant”.  The substance of the complaints was that the advertisement for a children’s set meal contained shots of a woman’s breasts.  Such depiction was considered indecent, of bad taste, unnerving and disgusting.  It was unsuitable for children and youth, for broadcast at the scheduled time slots, family viewing hours (FVH) or prime time.  It was also inappropriate for an advertisement promoting a children’s set meal to carry sexual connotation.


The BA noted that – 

(i)
the advertisement was restricted for broadcast outside the FVH (4 pm – 8.30 pm) on the domestic free television programme services of ATV and TVB; and on TVBN
 only on the domestic pay television programme service of TVB Pay Vision; and 
(ii)
the advertisement depicted a boy waiting for the advertised children’s set meal in a restaurant and a female waitress wearing low-cut blouse brought and set the meal before the child.  There were shots of the woman’s breast cleavage.

After careful consideration, the BA concluded that –
(i)
The suggestive depiction of the child becoming jovial at the sight of the waitress, instead of the advertised product, the sexy attire of the waitress and the repeated close-ups of the waitress’ breast cleavage sought to create an association between the jovial mood of the child and the woman’s body.

(ii)
The depiction of the child in the advertisement had been exploited and particular care had not been taken over advertising in which a child is employed, and the broadcast of the advertisement was therefore in contravention of paragraph 1(c) of Chapter 7 of the Generic Code of Practice on Television Advertising Standards (Television Advertising Code). 


The BA considered that the complaints were justified and ATV, TVB and TVB Pay Vision were advised to observe more closely the relevant provision in the Television Advertising Code.















































































� 	As the complainant did not provide specific broadcast details about the TV news programmes concerned, the Secretariat of the Broadcasting Authority (“BA”) conducted random checks on the news programmes broadcast on the domestic free and pay television programme services during the period from 24 to 27 March 2009 and found that the captioned TV news programmes contained the relevant contents.





� 	The BA Secretariat’s checks revealed that only the radio programme on 27 March 2009 contained the relevant contents.


�	The BA Secretariat’s checks revealed that only the editions on February 26 and April 2, 2009 contained the relevant contents.


� 	English translation.  There is no official English programme name for the programme.


� 	English translation.  There is no official English programme name for the programme.


� 	A 24-hour news channel not specially targeting children.





1
PAGE  
13

