4

Appendix

Case 1 – Television Programme “Erotic Ghost Story” (聊齋艷譚) shown in the video-on-demand (VOD) service “now Select – Star Chinese Movies Choices” (now 自選服務 – 衛視自選電影台) of PCCW Media Limited (now TV) on September 3, 2009


The BA received a complaint that the programme concerned was only suitable for viewers aged 18 or above, but was classified as “15 - suitable for viewers aged 15 or above” (15－適合15歲或以上年齡之觀眾觀看) and shown in the video-on-demand (VOD) service “now Select－Star Chinese Movies Choices” (now自選服務－衛視自選電影台) of the domestic pay television programme service of PCCW Media Limited (now TV), which does not require any personal identification number (PIN) for access.


The BA noted that (i) the costume film featuring an erotic ghost story was classified as Category III under the Film Censorship Ordinance (FCO) in 1990, mainly for the portrayal of sex, nudity and violence therein; (ii) the television version of the film under complaint was broadcast in the VOD service “now Select-Star Chinese Movies Choices”, which was provided as part of now TV’s domestic pay television programme service, and from which subscribers can choose to view any film at any time; (iii) now TV has provided a parental locking scheme which allows subscribers to lock the programmes shown on the service concerned classified as “18” (suitable only for viewers of 18 years and above) and “R” (suitable only for adult viewers) so as to prevent children’s access to adult materials provided on the VOD service; (iv) the programme which contained nudity and explicit sex scenes was classified as “15” and the prior captions shown were “即將播放的電影已被列為「15」，適合15歲或以上年齡之觀眾觀看” (the film to be shown was classified as “15”, suitable for viewers aged 15 or above); and (v) now TV had admitted that the lapse was caused by inadvertent human error, and that the programme was mistakenly labeled as “15” with the aforesaid message shown prior to the movie on September 3, 2009. now TV also submitted that the error was immediately rectified on the following day; and remedial actions had been taken to prevent similar lapses in future.


The BA considered that the explicit sex and nudity scenes contained in the film were adult materials which were not suitable for viewers under the age of 18.  As such, the programme should be properly labeled and the relevant advisory message should be displayed prior to broadcast.  The fact that the film was broadcast as “a programme suitable for viewers aged 15 or above” would lead to serious consequences, as the wrong classification nullified the function of the parental locking system as a gatekeeper guarding against children’s access.  As a result, minors would be able to access the programme. Moreover, unprepared viewers would find the materials disturbing and offensive.  The BA considered that now TV had failed to provide sufficient safeguards against children’s access to, proper labeling of and advisory statement for the programme concerned.  Considering the seriousness of the lapse, and taking into account all relevant circumstances including the submission by now TV, mitigating or otherwise, the BA decided that now TV should be imposed a financial penalty of $150,000 for the lapse.

Case 2 – Radio Programme “Talkabout” (千禧年代) broadcast on Radio 1 of Radio Television Hong Kong (RTHK) on September 2, 2009 at 8am–10am
A member of the public was dissatisfied with the decision of the Commissioner for Television and Entertainment Licensing on a complaint about the radio programme “Talkabout” (千禧年代).  The substance of the complaint was that in an interview, a guest described Chen Shui-bian’s (陳水扁) probable return to politics as “黐埋一堆堆” (to pile the idiots together) had denigrated AIDS patients.

The BA noted that the programme under concern was a personal view programme (PVP).  The alleged remark was not found.  Nevertheless, when commenting on the political environment of Taiwan if Chen Shui-bian was paroled, a guest remarked in passing that “佢黐番入民進黨，即等如有個愛滋病嘅人搵說話同黐埋嚟一樣，咪累死民進黨” (Chen, just like an AIDS patient, will drag down the Democratic Progressive Party (DPP) if he hangs around with the DPP again).
After careful consideration, the BA concluded that – 


(i) the remarks on AIDS patients were unrelated to the theme of the discussion and were gratuitous in the context; 


(ii) although the remarks under concern appeared to be made in passing and unintentional, they might be considered as denigrating and prejudicial to AIDS patients by suggesting they were contagious and unwelcome;

(iii) having regard to the nature of the remarks, the programme host and the producer should be more sensitive in their judgment to arrange for appropriate clarification on the remarks to be made in the programme; 

(iv) the disclaimer that the programme was a PVP should not relieve its responsibility about the remarks made by the guest speaker in the programme; and

(v) in view of the above, the remarks rendered the programme in contravention of paragraph 7(b) of the Radio Code of Practice on Programme Standards (Radio Programme Code).

The BA considered that the complaint was justified and RTHK was advised to observe more closely the relevant provision in the Radio Programme Code.
Case 3 – Television Programme “Born Rich” (富貴門) broadcast on the Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on October 29, 2009 at 9.30pm–10.30pm
Two members of the public complained about the television programme “Born Rich” (富貴門).  The substance of the complaint was that the frequent references to a bank in the episode of the drama series were gratuitous, amounting to blatant advertising for the bank.

The BA noted that –

(i) 
the programme under concern was a fictitious drama revolving around the power struggle within a family-run banking business.  In the concerned episode, two characters visited the bank to learn some operation skills.  There were features of a bank officer introducing the bank’s services such as its “Prestige” banking account (「優越」理財戶口).  Neon signs bearing the name of the bank and the said account service, and staff in the bank’s uniforms were frequently shown in the backdrops.  There is a close-up shot of the bank officer’s name card clearly showing the bank’s name and address.  In another scene, the e-banking service website of the bank was featured with favourable remarks on the service.  There were also repeated close-up shots on the bank’s promotional leaflets and relevant webpages;

(ii) 
under the present Generic Code of Practice on Television Advertising Standards (TV Advertising Code), exposure or use of sponsors’ products and services within programmes was acceptable on the condition that they were “clearly justified editorially”, “not obtrusive to viewing pleasure” and “gratuitous”.

After careful consideration, the BA concluded that the portrayal of the visit of the two characters to the bank, the introduction of the bank’s services and their favourable remarks about the bank, were prominent, detailed, gratuitous and obtrusive to viewing pleasure and were beyond what was permitted under the TV Advertising Code.  The BA considered that the complaints were justified and taking into account the length of time since a similar lapse had been committed in 2003, TVB was advised to observe more closely the relevant provision of the TV Advertising Code.

Case 4 – Television Programme “Entertainment News” (娛樂新聞報道) broadcast on the J2 Channel of TVB on September 24, 2009 at 8pm–9pm
A member of the public complained about the television programme “Entertainment News” (娛樂新聞報道).  The substance of the complaint was that the captioned programme on J2 Channel of TVB carried promotional material for the programme “X Entertainment” (非常娛樂) of TVB Pay Vision Limited (TVBPV) and amounted to indirect advertising for TVBPV’s domestic pay television programme service.

The BA noted that –

(i) 
the programme “X Entertainment” was an entertainment programme broadcast on the TVB E – News Channel of TVBPV.  In the closing of the J2 programme “Entertainment News” under complaint, footage of the upcoming episodes of TVBPV’s programme “X Entertainment” was broadcast as previews.  The footage concerned ended with the promotional slogan “全新非常娛樂 全新感覺” (Brand new extra entertainment, brand new feeling) and the caption “娛樂新聞台 密切留意 逢星期六 晚上9:30 – 10:00” (TVB E-News Channel, Don’t Miss It, every Saturday, 9:30 pm – 10:00 pm) providing the broadcast date and time of the programme on TVB E – News Channel of TVBPV;

(ii) 
TVB and TVBPV were separate licensees providing a domestic free television and a domestic pay television service respectively in Hong Kong.  TVB E – News was a general entertainment channel produced by TVB which was only offered in Hong Kong as part of TVBPV’s domestic pay television programme service; and

(iii) TVB admitted that the lapse was due to inadvertent human error and had taken rectifying measures to avoid similar lapses.

After careful consideration, the BA concluded that the material under complaint was promotional in nature and the inclusion of a promo for “X Entertainment” of the TVB E – News Channel of TVBPV in a programme on TVB J2, a domestic free television programme service channel, would have the effect of promoting TVBPV’s domestic pay television programme service and therefore amounted to indirect advertising, which was in contravention of the relevant provision.  The BA considered that the complaint was justified.  Taking into consideration that the case was a breach of a basic principle that advertising should be recognisably separated from the programme and that this was not the first lapse of such nature by TVB, TVB was strongly advised to observe more closely the relevant provision.







PAGE  

