4

Appendix

Case 1 – Television Advertisement for “Whisper – Roller Coaster” (「護舒寶 – 過山車篇」廣告) broadcast on the Home Channel of Asia Television Limited (ATV) and the Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on August 2, 2009

Two members of the public complained about the television advertisement for “Whisper – Roller Coaster”.  The substance of the complaints was that the claim “全港最薄嘅Whisper隱形護墊”  (Whisper Invisible, the thinnest pantiliner in Hong Kong) was false, incapable of being substantiated and misleading to consumers.  The product concerned was thin only along the edges and the absorbent pad at the centre was thicker than products of other brands.
The BA noted that the advertisement carried a voice-over “全港最薄嘅Whisper隱形護墊” (Whisper Invisible, the thinnest pantiliner in Hong Kong), stating that the brand’s new panitiliner was the thinnest in Hong Kong and the caption “與主要品牌比較 (P&G R&D Dec 2008)” (compared with other major brands of pantiliners) was superimposed on screen indicating the date of a comparative study conducted by the advertiser, Procter & Gamble Hong Kong Limited (P&G).

The BA considered that the claim “全港最薄嘅Whisper隱形護墊” (Whisper Invisible, the thinnest pantiliner in Hong Kong) in the advertisement was a factual claim which required substantiation.  After taking into account the information and representation supplied by the licensees and the advertiser in support of the claim, the BA concluded that the report and the information submitted by the licensees was insufficient to substantiate the superlative claim that Whisper pantiliner was “全港最薄” (the thinnest pantiliner in Hong Kong) as the study conducted by P&G in December 2008 indicated that the advertised pantiliner was the thinnest measured at the peripheral area in comparison with similar products of other major brands.


Regarding whether the licensees had exercised reasonable diligence in ascertaining the truthfulness of the claim, the BA considered that as the relevant licensees should have the sensitivity to probe into the evidence of a factual claim and particularly when the claim concerned was a superlative claim in an advertisement, the licensees concerned had not exercised reasonable diligence in this case.  The BA considered the complaints justified, ATV and TVB were strongly advised to observe more closely the relevant provisions, viz. paragraph 9 of Chapter 3 and paragraphs 1, 6 and 7 of Chapter 4, of the Generic Code of Practice on Television Advertising Standards (TV Advertising Code). 
Case 2 – News Programmes broadcast on the Cable News Channel of Hong Kong Cable Television Limited (HKCTV) on November 16 and 17, 2009

Two members of the public complained about the news programmes broadcast on the Cable News Channel of HKCTV on November 16 and 17, 2009.  The substance of the complaints was that in the news item about a local swimmer being sanctioned for doping, the station wrongly identified another swimmer as the doping swimmer in a group photograph.
The BA noted that –

(i) in the news item about a teenage swimmer being tested positive for steroids after the Hong Kong International Open Championships in September 2009, a photograph of a group of swimmers were shown and one of the other swimmers was erroneously red-circled as the swimmer sanctioned for doping;

(ii) the concerned news item was repeatedly broadcast on Cable News Channel, a local 24-hour news channel, on November 16 and 17, 2009; and
(iii) HKCTV admitted that it was an inadvertent lapse.  HKCTV had not made any correction on air as the mistake was drawn to their attention quite a while later and both the misidentified swimmer and HKCTV considered it more appropriate to make the amendment in writing than on-screen.  HKCTV had, among others, apologised to the affected swimmer both verbally and in writing and taken measures to avoid recurrence of similar lapse.
The BA considered that accuracy was very important in factual programmes especially in news programmes.  Professional journalists should make every effort to verify the facts of their news reports.  The concerned lapse might cause embarrassment and inconvenience to the affected swimmer as HKCTV had reported an innocent athlete being sanctioned for doping mistakenly.  Since the report was repeatedly broadcast in a local 24-hour news channel for two days, the adverse effect could be aggravated.  HKCTV was unaware of its lapse some time after the news broadcast and provided no timely rectification announcement to reduce any harm which might have been caused to the concerned swimmer.  HKCTV had not made reasonable efforts to ensure the accuracy of the factual contents of news.  The BA considered that the complaints were justified.  Taking into account, among others, the relevant precedents and that HKCTV had not committed similar lapses in recent years, HKCTV was warned to observe more closely the relevant provision, viz. paragraph 1A of Chapter 9, of the Generic Code of Practice on Television Programme Standards (TV Programme Code).
Case 3 – Television Programmes “News Headlines” (新聞提要) and  “News Roundup”(晚間新聞) broadcast on the Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on December 29, 2009 at 9.45pm and 11pm respectively

A member of the public complained about the television programmes “News Headlines” & “News Roundup”.  The substance of the complaint was that in the news item about two local soccer players being sentenced to jail for rape, a photograph of another soccer player of the same name was wrongly shown as that of the convicted footballer.

The BA noted that –

(i) the photograph shown in the news item under concern was not the convicted local soccer player being sentenced to jail for rape.  It was the picture of another registered soccer player of the Hong Kong Football Association (HKFA) whose name was the same as the convict;

(ii) TVB reported the lapse to the BA on December 31, 2009, viz. 2 days after the incident, and expressed regret for taking the picture of the affected soccer player, who was also a registered soccer player, from the website of the HKFA without further verification of his personal details;
(iii) TVB submitted that its News Division had made a verbal apology to the affected persons and correction was made in the programmes “News at 6:30” (六點半新聞報道), “News Headlines” at 9.45pm and “News Roundup” at 11pm on December 30, 2009; and
(iv) in the correction made on December 30, 2009, TVB attributed the mistake to the fact that there were two soccer players with the same name in HKFA’s website and apologised to the persons affected.
The BA considered that accuracy was very important in factual programmes especially in news programmes, and licensees should make reasonable effort to ensure the accuracy of factual contents of the news.  Though TVB had made timely apology and correction, the BA considered that given that rape was a felony, the error was a gross negligence and might have a severe impact on the affected person, the complaint was justified.  Taking into account, among others, the relevant precedents and that TVB had not committed similar lapses in recent years, TVB was warned to observe more closely the relevant provision, viz. paragraph 1A of Chapter 9, in the TV Programme Code.
Case 4 -  Television Advertisement for “PCCW 1000M+ Fibre Optic Broadband” (「PCCW 1000M+ 光纖寬頻」廣告) broadcast on the Home and World Channels of ATV, the Jade and Pearl Channels of TVB, Cable Finance Info and Cable News Channels of HKCTV, between November 22,  2007 and December 6, 2007; and on now Business News & now Sports 1, 2 and 3 Channels of PCCW Media Limited (now TV) between November 22,  2007 and November 30, 2007

A complainant made the following allegations about the English and the Chinese versions of the television advertisement for “PCCW 1000M+ Fibre Optic Broadband”: – 

(i) 
the claim “PCCW 1000M+，極速光纖全面覆蓋” (English version: PCCW 1000M+ provides extensive fibre optics coverage) was untrue, misleading and dishonest as “全面覆蓋” was highly unlikely to be achieved or achievable from a technical and practical perspective, and that according to the press release of PCCW Limited (PCCW) dated November 22, 2007, the service was only available to “two-thirds of Hong Kong’s households” and was ready to serve “a majority of Hong Kong households” by then;

(ii) 
the claim “足以圍繞地球26周” (English version: long enough to circle the earth 26 times) was untrue, misleading, exaggerated and incapable of substantiation, and concealed or failed to make clear significant facts, as PCCW had asserted in public statements (in the article “Telecom giant’s worldwide network claim: it’s in the fibres” on the South China Morning Post dated December 8, 2007) that the length of the fibre optics referred to in the advertisement was the total of the fibre optics bundled in a cable, but not that of the cable;
(iii) 
the claim “某啲網絡商，光纖鋪少少就扮代表” (English version: Don’t start laughing yet.  It turns out someone else laid theirs long ago.) intended to disparage competitors; and
(iv) 
the licensees had failed to make reasonable efforts to ensure the accuracy of the claims in the advertisement.
The BA noted, among others, that the advertisement under concern promoting a fibre-based broadband service had two versions, one in Chinese and one in English.  In the advertisement, several rodent-looking animated characters felt complacent about their progress in laying optic fibre cables underground and a voice-over on the claims under complaint was included
; the complaint could not be further processed until after studying and ascertaining of the relevant technical facts in the claims of the advertisement; and the relevant provisions of the BA Code of Practice applicable to the present complaint were concerned with the accuracy of advertising claims on television.

Taking into account the substance of complaint, the relevant provisions of the BA Code and the licensees’ representations, the BA considered that – 

(i) 
regarding the allegation concerning the length of fibre optics network, the advertisement made no remark about “fibre cables” in its claim.  Having regard the fact of the claim that the length of the fibre optics within PCCW’s network was long enough to circle the earth 26 times, the BA considered that this aspect of the complaint was unjustified; 

(ii) 
regarding the allegation concerning disparagement of competitors, there was insufficient evidence that the voice-over “某啲網絡商，光纖鋪少少就扮代表” (English version: Don’t start laughing yet.  It turns out someone else laid theirs long ago) had disparaged any company as no specific company name was mentioned.  As such, this aspect of the complaint was also unjustified; and
(iii)
regarding the allegation concerning coverage, only the claim “extensive coverage” in the English version of the advertisement was acceptable as the expression could be considered a qualitative description which might mean wide coverage and was supported by the fact that PCCW had two-thirds of household coverage in Hong Kong.  However, the claim “全面覆蓋” in the Chinese version, which would be taken as “complete or full coverage” by ordinary viewers, could not be substantiated.  As the relevant information was available to the licensees, the licensees could not be construed to have exercised reasonable diligence in ascertaining the truthfulness of the claim.  The BA considered this aspect of the complaint regarding the Chinese version of the advertisement justified.  ATV, TVB, HKCTV and now TV were advised to observe more closely paragraph 9 of Chapter 3 and paragraph 1 of Chapter 4 of the TV Advertising Code.
.






� The voice over said: “某啲網絡商，光纖鋪少少就扮代表。PCCW 1000M+，極速光纖全面覆蓋，足以圍繞地球26周…” (English version: Don’t start laughing yet.  It turns out someone else laid theirs long ago.  It’s PCCW.  PCCW 1000M+ provides extensive fibre optics coverage, long enough to circle the earth 26 times…)





PAGE  

