
 

Appendix 
 

Case 1 – Television Programme “Today’s News” (今日最新聞今日最新聞今日最新聞今日最新聞) broadcast 
on the TVS Channel of Asia Television Limited (ATV) on August 13 & 14, 
2010 at 9.30pm-10pm 

A member of the public complained about the television programme “Today’s 

News” (今日最新聞).  The substance of the complaint was that the references 

to the title sponsor of the programme, which was a brand of washing machine, 

had exceeded an aggregate of 15 seconds for every 10 minutes of a programme 

segment. 

BA’s Findings 

In line with the established practice, the Broadcasting Authority (BA) 

considered the complaint case in detail, including the recommendations of its 

Complaints Committee and the representations of ATV.  The BA’s findings are 

set out below. 

The BA noted that –  

(a)  the captioned programme was a current affairs programme and that 

particular brand of washing machine was its sponsor; and  

(b)  regarding the presentation of the programme, (i) the front credit for the 

sponsor was integrated within the opening and the end credit was screened 

preceding the rolling end credits at the end of the programme; (ii) the same 

sponsor credit mentioned in (i) above was broadcast repeatedly during the 

course of the programme; (iii) the sponsor’s name was featured regularly in 

isolation in the rolling captions at the bottom of the screen; and (iv) 

whenever the host was shown reporting news items in the studio, the cover 



-  2  - 
 

of a laptop computer bearing the relevant trademark and reference to its 

product could be seen.  

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a) the repeated references to the sponsor in the programme did not seem to be 

editorially justified and undue prominence was given to the title sponsor in 

the programme to the effect that such references would be considered as 

advertising;    

(b) although TVS was a direct re-transmission channel and the breach was 

caused by regulatory differences between Mainland and Hong Kong over 

broadcast contents, ATV should have the responsibility to comply with the 

regulation of the BA. Thus, ATV had contravened the relevant provisions, 

viz. paragraph 3 of Chapter 11 of the Generic Code of Practice on 

Television Programme Standards (TV Programme Code), paragraph 1 of 

Chapter 8 and paragraph 7 of Chapter 9 of the Generic Code of Practice on 

Television Advertising Standards (TV Advertising Code) concerning the 

prohibition of undue prominence to products and services of a commercial 

nature in a programme, and placement of advertisement and front and end 

sponsor credits in the programme concerned; and 

(c) although the brand of washing machine was the sponsor of the programme, 

its name had not appeared in the programme as a sponsored title.  As such, 

the BA Code regarding time limit for title sponsorship was not applicable. 

Decision 

In view of the above and taking into consideration that this was the first lapse of 

its kind by ATV; that ATV had not received consideration for the promotional 

references; and that ATV had undertaken to take measures to prevent any future 



-  3  - 
 

lapse, the BA decided that ATV should be advised to observe more closely the 

relevant provisions in the TV Programme and TV Advertising Codes. 

 

Case 2 – Television Programme “TVS News” (南方報道) broadcast on the 
TVS Channel of ATV on August 13 & 14, 2010 at 11.45pm-12.10am 

A member of the public complained about the television programme “TVS 

News” (南方報道 ).  The substance of the complaint was that undue 

prominence was given to a product of commercial nature in the news 

programme which should not accept sponsorship. 

BA’s Findings 

In line with the established practice, the BA considered the complaint case in 

detail, including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of ATV. The BA’s findings are set out below. 

The BA noted that in the news programme under complaint, whenever the 

anchor was shown reporting news items in the studio, the cover of a laptop 

computer bearing the commercial brand of a television manufacturer was shown.  

The promotional slogan and service hotline of the manufacturer could also be 

seen on screen.  

The BA considered that the inclusion of the commercial brand of a television 

manufacturer, a promotional slogan and service hotline of the manufacturer had 

the effect of giving undue prominence to the commercial product.  The 

reference to the commercial brand and the product could not be considered as 

editorially justified and amounted to advertising material which was prohibited 

from being placed in programmes.  Therefore, ATV was in breach of paragraph 



-  4  - 
 

3 of Chapter 11 of the TV Programme Code and paragraph 1 of Chapter 8 of the 

TV Advertising Code.  

As for the alleged sponsorship of the concerned news programme, ATV had 

confirmed that the programme was not a sponsored one and it had not received 

any consideration. Hence, no case was made out in respect of this allegation. 

Decision 

In view of the above and taking into consideration that this was the first lapse of 

its kind by ATV; that ATV had not received consideration for the promotional 

references; and that ATV had undertaken to take measures to prevent any future 

lapse, the BA decided that ATV should be advised to observe more closely the 

relevant provisions in the TV Programme and TV Advertising Codes.  

 

Case 3 –––– Television Programme “To Experience the Taste of Tai Pan 
2010” (大班冰皮月餅特約大班冰皮月餅特約大班冰皮月餅特約大班冰皮月餅特約：：：：追擊潮食新口味追擊潮食新口味追擊潮食新口味追擊潮食新口味) broadcast on the Jade and HD 
Jade Channels of Television Broadcasts Limited (TVB) on September 6-10 
& 13-14, 2010, 10.30pm 
 

A member of the public was dissatisfied with the decision of the Commissioner 

for Television and Entertainment Licensing in classifying a complaint about the 

television programme “ To Experience the Taste of Tai Pan 2010” (大班冰皮月

餅特約：追擊潮食新口味) broadcast on the Jade and HD Jade Channels of TVB 

on September 6-10 & 13-14, 2010 at 10.30pm as unsubstantiated.  The main 

allegation was that the programme advertised for a brand of snowy mooncake. 

 



-  5  - 
 

BA’s Findings 

In line with the established practice, the Broadcasting Authority (BA) 

considered the complaint case in detail, including the recommendations of its 

Complaints Committee and the representations of TVB.  The BA’s findings are 

set out below. 

The BA noted that –  

(a)  the alleged snowy mooncake brand was the programme sponsor and 

product sponsor of the concerned mini-programme series; and  

 

(b) in the mini-programme series, the hosts introduced different flavours of 

snowy mooncakes and invited artistes to try.  There were shots of the 

hostess holding conspicuously carrying bags of Tai Pan mooncakes.  

Mooncake boxes bearing the name of the alleged brand were prominently 

displayed. 

 

Taking into account the overall context of the programme, the BA considered 

that the programme under complaint had a noticeable effect of promoting the 

snowy mooncake of the alleged brand.  The shots of the host holding carrying 

bags of Tai Pan mooncakes and mooncake boxes bearing the name of Tai Pan 

found in every episode of the programme series could not be considered as 

incidental.  The blatant exposure given to the sponsor’s product could not be 

argued to be clearly editorially justified.  The programme was designed solely 

for advertising the snowy mooncakes of the brand to the extent that the whole 

programme was tantamount to an advertisement as it did not contain any other 

information or programme content.  The exposure or use of the sponsor’s 

products within the present programme was beyond what was accepted under 

the relevant provision governing product sponsorship.  It was considered 



-  6  - 
 

gratuitous and obtrusive to viewing pleasure.  The programme was in breach of 

paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising Code regarding the 

exposure or use of sponsor’s product/service in programmes. 

Decision 

Having regard to the circumstances of the complaint case, the BA considered the 

complaint justified.  The BA decided that TVB should be warned to observe 

more closely the relevant provision in the TV Advertising Code. 

 

 


