
Appendix 
 
 

Case 1 – Television Programmes “Scoop” (東張西望) and “Extra” (娛樂頭

條) broadcast on the Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) 
on 16 days in July and five days in August 2010 at 7.30pm – 8pm, and 14 
days in July and six days in August 2010 at 11.45pm – 11.55pm 
 
Two members of the public complained about the television programmes 
“Scoop” and “Extra”.  The substance of the complaints was that the broadcast 
of the segments related to the film “The Jade and the Pearl” (翡翠明珠) (the 
Film) every day amounted to indirect advertising. 
 
BA’s Findings 
 
In line with established practice, the Broadcasting Authority (BA) had 
considered the complaint case in detail, including the recommendations of its 
Complaints Committee and the representations of TVB.  The BA's findings 
are set out below. 
 
The BA noted that –  
 
(a)  regarding the two programmes under complaint, “Scoop” was an 

infotainment programme featuring hot social issues and showbiz gossips, 
whereas “Extra” was an entertainment programme featuring showbiz 
gossips.  Both programmes were broadcast from Monday to Friday;   

 
(b)  the Film was a commercial release produced by, among others, Shaw 

Brothers (Hong Kong) Limited and TVB;  
 
(c)  according to the information provided by TVB, segments related to the 

Film were found in 21 out of a total of 26 episodes of “Scoop” broadcast 
from July 2 to August 6, 20101, and in 20 out of a total of 26 episodes of 
“Extra” broadcast from July 1, to August 9, 20102. The segments related to 
the Film were shown every day in either of or both of the two programmes 
during the concerned period; and  

 
 
 
                                                 
1  The relevant episodes of “Scoop” were broadcast on July 2, 6 – 9, 13, 15, 16, 20, 22, 23 and 26 – 30; and 
August 2 – 6, 2010. 

2   The episodes of “Extra” were broadcast on July 1, 5, 9, 12, 14, 16, 19, 21, 23, 26 – 30, and August 2 – 6 & 
9, 2010. 



-  2  - 
 

(d)  in most of the segments in the programmes, there was a tailor-made 
opening with the title “翡翠明珠星閃閃” (English translation: Sparkly Jade 
and Pearl).  The sponsored title “自家烏冬呈獻：翡翠明珠星閃閃” (English 
translation: Sparkly Jade and Pearl sponsored by Jika Udon) was 
superimposed on the top of the screen.  The segments featured interviews 
with the artistes participating in the Film on topics relating to the Film, 
behind-the-scene titbits, footages of the Film and promotional activities for 
the Film at different locations, etc.  The title of the Film was found in the 
voiceover and/or on the T-shirt of the artistes/promotional 
materials/backdrop in some promotional activities. 

 
 
The BA considered that the feature of dedicated segments of the Film (each 
segment lasted one to three minutes in duration) in the relevant episodes of 
“Scoop” and “Extra” almost every day before and during the release dates of 
the Film had gone beyond the purpose of providing information and 
entertainment for viewers, and had the effect of giving undue prominence to the 
Film. Though the programmes under concern were infotainment and 
entertainment programmes and that inclusion of entertainment news would be 
expected, the showing of 41 segments related to the Film in a total of 28 
broadcast days in the two programmes are considered to be gratuitous and 
amounted to promotion for the Film.  The presentation of the programmes was 
in contravention of paragraphs 1 and 3 of Chapter 11 of the TV Programme 
Code which prohibit the mingling of programme and advertising material or 
embedding of advertising material within programme content, whether 
inadvertently or by design, and the giving of undue prominence to products and 
services of a commercial nature.  
 
Decision 
 
The BA noted that the programmes were broadcast at the time when TVB 
should have been aware of the BA’s processing of a similar precedent 
complaint case related to indirect advertising of the film “72 Tenants of 
Prosperity” (72 家租客 ) in the programme “Scoop”, in which TVB was 
subsequently fined $40,000.  In view of the above, the present case was 
considered a blatant breach, and that a financial penalty of $60,000 for each of 
the two programmes, totalling $120,000, should be imposed on TVB for 
breaching the relevant provisions in the TV Programme Code. 
 
 
 
 



-  3  - 
 

Case 2 – Television Programme “Jika Udon Special: All Star Spoof-off” (
自家烏冬呈獻：翡翠明珠星Fight夜) broadcast on the Jade and HD Jade 
Channels of TVB on July 24, 2010 at 8.30pm- 9.30pm 
 
A member of the public complained about the television programme “Jika 
Udon Special: All Star Spoof-off”. The substance of the complaint was that the 
programme advertised for the film “The Jade and the Pearl” (翡翠明珠) (the 
Film) and that the programme title advertised for the sponsor and the Film. 
 
BA’s Findings 
 
In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 
including the recommendations of its Complaints Committee and the 
representations of TVB.  The BA's findings are set out below. 
 
The BA noted that –  
 
(a)  the programme was a variety show tailor-made for the promotion of the 

Film, which was a commercial release produced by, among others, Shaw 
Brothers (Hong Kong) Limited and TVB; 

 
(b) the Film was identified as a product sponsor of the programme concerned 

in the end credits;  
 
(c)  “自家烏冬”, the Chinese name of the commercial brand Jika Udon, which 

was also the sponsor of the programme, was included in the programme 
title as well as in the front and end credits;  

 
(d)  the programme featured talents of the Film singing songs from the Film.  

Artistes were grouped into “翡翠隊” (English translation: Jade Team) and 
“明珠隊” (English translation: Pearl Team) to compete in games revolving 
around the Film.  All of them wore costumes similar to those in the Film. 
The artistes parodied some movie scenes and the producer and the director 
of the Film were invited to be the judges.  There were skits themed on the 
plots of the Film and its characters.  Excerpts of the Film were frequently 
broadcast in the programme; and 

 
(e)  the games’ titles in the programme were named after the Film’s title. The 

theme song and footage of the Film were featured.  A report of TVB’s 
official publication, TVB Weekly, indicated that the programme was 
specifically designed for the purpose of promoting the Film.  

 



-  4  - 
 

The BA, taking into account the overall context of the programme, considered 
that the programme under complaint had a noticeable effect of promoting the 
Film.  The extensive exposure given to the Film was obtrusive to viewing 
pleasure and beyond the allowance of product sponsorship.  The programme 
under complaint had mingled programme and advertising material by design 
with the obvious intention of promoting the Film.  The programme was in 
breach of paragraph 1 of Chapter 11 of the TV Programme Code and paragraph 
10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising Code regarding the mingling of 
programme and advertising material and the use of sponsor’s product/service in 
programme. 
 
Decision 
 
In view of the above and taking into consideration (1) the two precedent cases 
related to indirect advertising of the film “72 Tenants of Prosperity” (72 家租客) 
in the programme “Scoop” and “Citywalk CNY Eve Special 2010” (Citywalk
鯉躍龍門迎新春), in which TVB was fined $40,000 and given a strong advice 
respectively; and (2) the substantial advertising effect of the programme under 
complaint and the fact that it was a tailor-made programme with an obvious 
intention of promoting the Film, the BA considered that the present case was a 
blatant breach on the part of TVB.  The BA decided to impose a financial 
penalty of $40,000 on TVB for breaching the relevant provisions in the TV 
Programme and Advertising Codes. 
 
 
Case 3 – Radio Programme “Ordinary Done Seriously” (尋常事認真做) 
broadcast on the Radio 2 Channel of Radio Television Hong Kong (RTHK) 
on November 20 and 27, 2010 and December 4 and 11, 2010 at 4pm-6pm 
 
Three members of the public complained about the radio programme “Ordinary 
Done Seriously”.  The substance of the complaints was that the random prank 
calls by the programme hosts would exert a bad influence on the public and 
promote prank playing. 
 
BA’s Findings 
 
In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 
including the recommendations of its Complaints Committee and the 
representations of RTHK.  The BA’s findings are set out below. 
 
The BA noted that the captioned programme was a talk show broadcast on 
Saturday afternoons.  In a segment entitled “名 DJ 打比你 ” (English 



-  5  - 
 

translation: Famous DJs Calling You), the hosts made random phone calls to 
members of the public, asked if they were aware that the hosts were famous DJs, 
and chatted about their listening habits.  It was noted that most people who 
received the phone calls simply hung up when they found themselves engaged 
in nuisance calls from strangers. 
 
The BA noted that although this type of “candid camera” presentation was not 
uncommon on television and radio programmes, some people found the calls 
obnoxious and offending. The hosts’ remarks and discussion after making the 
calls were often frivolous, sometimes preceded by a burst of laughter, and 
seemingly complacent over the meaningless jokes on others.  The frivolous 
tone and presentation of the hosts might give listeners an impression that it was 
harmless to make prank calls or ridicule people in such a manner. The practice 
might invite imitation from children who were full of curiosity. The BA 
considered that RTHK had not handled the programme in a responsible manner.  
The programme was in breach of paragraph 6 of the Radio Code of Practice on 
Programme Standards (Radio Programme Code) which stipulates that the 
licensees should ensure that their programmes are handled in a responsible 
manner and should avoid needlessly offending audiences by what they 
broadcast. 
 
Decision 
 
The BA decided that RTHK should be advised to observe more closely the 
relevant provision in the Radio Programme Code. 
 
 
Case 4 – Radio Programme “Happy Daily” (開心日報) broadcast on the 
Radio 1 Channel of RTHK on October 26, 2010 at 10.20am-12 noon 
 
A member of the public complained about the radio programme “Happy Daily”.  
The substance of the complaint was that the host’s remarks that “Pakistanis and 
Indians were addressed as ‘阿差’ (Ah Cha) and ‘阿星’ (Ah Singh) respectively 
because Pakistanis were considered inferior to the Indians” amounted to racial 
discrimination. 
 
BA’s Findings 
 
In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 
including the recommendations of its Complaints Committee and the 
representations of RTHK.  The BA’s findings are set out below. 
 
The BA noted that the programme under complaint was a light-hearted talk 



-  6  - 
 

show.  In a discussion about nicknames and accents of different dialects, races 
and nationalities, the remarks “阿星升呢㗎…阿差差啲㗎” (English translation: 
Ah Singh becomes better…Ah Cha is not that good) were used and repeated in 
the discussion. 
 
The BA considered that the remark “阿差差啲㗎” (English translation: Ah Cha 
is not that good), which was repeated several times in a joking manner in the 
programme, had the effect of denigrating the Pakistanis by suggesting that they 
were inferior to the Indians.  The use of derogatory expressions on the public 
airwaves could not be considered appropriate.  Given the pervasiveness of 
radio programmes, broadcasters had to be sensitive in their handling of the 
language used in their programmes, especially when such remarks might cause 
offence to certain group of people in the community. The programme was in 
breach of paragraph 7(b) of the Radio Programme Code which stipulates that a 
licensee should not include in its programmes any material which is considered 
to be denigrating or insulting to any person(s) or group(s) on the basis of 
ethnicity, nationality or race. 
Decision 
 
Having regard to the circumstances of the complaint case, the BA considered 
the complaint substantiated and decided that RTHK should be advised to 
observe more closely the relevant provision in the Radio Programme Code. 


