
Case 1 – Television Programmes “Late News” (夜間新聞) and “Main News 
and Weather Report” (新聞及天氣報告) broadcast on the World Channel of 
Asia Television Limited (ATV) on 20 and 27 December 2010 at 11:00pm – 
11:18pm & on 7 February 2011 at 7:30pm – 8:00pm 

A member of the public lodged three complaints about the three captioned news 

bulletins broadcast on the ATV World Channel. The substance of the 

complaints was that – 

(1) a regular item “Starwatch” (Item) scheduled on the above-mentioned news 

bulletins on Mondays promoted the commercial release of the movies 

“Gulliver’s Travels”, “Love and Other Drugs” and “Yogi Bear” 

respectively;  

(2) the feature of the above promotional materials in news programmes might 

be in breach of the provisions governing impartiality, sponsorship, indirect 

advertising and the prohibition of advertising matter in news programme or 

newsreel in Codes of Practices; and  

(3) the Item as presented might also deprive viewers of the opportunity to 

receive newsworthy information of public interest in one of the two main 

daily news bulletins provided on ATV World, thus in possible breach of 

the licence requirement that governs the broadcast of comprehensive news 

bulletins of not less than 15 minutes duration. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of ATV.  The BA's findings are set out below. 

 



 3

                                                

The BA noted that in the news bulletins under concern, there was a regular item 

“Starwatch” which featured showbiz news with trailer of the respective movies.  

Lengthy movie trailers1, which included movie excerpts, interviews with movie 

characters and the film director, were shown in the Item.  The Item also 

included references to the movie titles and release dates, the display of the 

movie’s website and the inviting remarks of the reporter and in the voice-over2.  

The BA also noted that the movies and the respective film companies shown in 

the Item were not identified as sponsors of the news programmes. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) the duration and presentation of the Item in the news bulletins including     

various references to the concerned movies had the effect of giving undue 

prominence to the concerned movies and amounted to advertising materials. 

The impartiality of the news bulletins might have also been jeopardised due 

to the undue prominence given. The news bulletins were, therefore, in 

breach of paragraph 7(f) of Chapter 9 and paragraph 3 of Chapter 11 of the 

Generic Code of Practice on Television Programme Standards (TV 

Programme Code) which stipulate that no advertising matter should be 

included in a news programme and the prohibition of undue prominence to 

products and services of a commercial nature in a programme; 

 

(b) as ATV had clarified that the Item was not broadcast in return for any 

consideration and that there was no sponsorship arrangement in place, the 
 

1 The duration of the movie trailers for “Gulliver’s Travels”, “Love and Other Drugs” and “Yogi Bear” were 
2’21”, 1’28” and 3’00” respectively. 

2  Examples of such remarks include “Gulliver will be stomping into Hong Kong on Thursday”; “Critics seem to 
like the pairing of Hathaway and Gyllenhaal, describing them as the ‘perfect love match’ and see if you agree 
when ‘Love and Other Drugs’ hits Hong Kong this Thursday”; “If you haven’t seen it yet, you can check out a 
new 3D film: Yogi Bear”; and “All-in-all, ‘Yogi Bear’ is just entertaining fun for the whole family”. 



 4

courtesy credits alone, given to the respective film companies for 

copyright reasons, were factual and did not render the Item a “sponsored” 

one within the respective news programmes; and 

 

(c) the news bulletins, excluding the Item, lasted more than 15 minutes in 

duration, hence viewers had not been deprived of the opportunity to receive 

newsworthy information of public interest. 

 

Decision 

In view of (a) above, the BA considered that ATV should be warned to observe 

more closely the relevant provisions in the TV Programme Code.  



 5

 
Case 2 – Television Programme “UEFA Europa League 2010/11: CSKA 
Moscow vs PAOK” (歐霸盃足球聯賽: 莫斯科中央陸軍對 PAOK) broadcast 
on 23 February 2011 at 0:50am – 3:00am on the Cable Soccer Betting 
Channel of Hong Kong Cable Television Limited (HKCTV) 

A member of the public complained about the television programme “UEFA 

Europa League 2010/11: CSKA Moscow vs PAOK”.  The substance of the 

complaint was that the discussion among the hosts on the female host’s plump 

figure when she was young was indecent and the female host’s utterance of a 

Cantonese foul expression in response, was disgusting and would exert a bad 

influence on youth. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of HKCTV.  The BA's findings are set out below. 

The BA noted that the programme was a livecast of the captioned soccer match, 

and the channel concerned provided soccer programmes with soccer betting 

information.  The channel was available for viewing by the general audience, 

not restricted for adults only.  During a chit-chat, the female host recalled that 

she looked young with baby fat back in 2004 when the Soccer Betting Channel 

was launched.  While one of the hosts disagreed, the others joked about her 

plumpness then.  One of the hosts further made fun of the female host by 

making the remarks that the key of the female host was flat when she sang (個音

flat 咗).  He punned on the words “音”(voice) and “陰”(genitalia) as well as 

“flat” and “fat”, making innuendoes of the female genitalia.  The female host 



 6

refuted the host by uttering a Cantonese foul expression on the spur of the 

moment.   

Taking into consideration the facts of the case, the BA considered that the 

inclusion of the Cantonese foul expression, which was considered downright 

offensive by general audience, was unacceptable for broadcast at any time on 

the concerned channel which was not restricted for viewing only by adults. 

Furthermore, the BA considered that the joke about the hostess’ plumpness, 

including the remark punning on the female genitalia, was of an adult nature and 

carried strong sexual connotations.  It could not be considered contextually 

justified amid the commentaries of a soccer match.  It might be considered 

indecent and of bad taste, which was not ordinarily acceptable to the viewers of 

the concerned soccer programmes on a channel for general audience.  The way 

the hosts dwelt on the puns without being aware of the impropriety of their use 

in the programme was unacceptable.  The hosts were insensitive to the possible 

offence that the downright offensive foul expression and the adult joke might 

bring to viewers.   

 

Decision 

In view of the above, the BA decided that HKCTV should be warned to observe 

more closely paragraph 2(a) of Chapter 3, paragraphs 7 and 8 of Chapter 4 of the 

TV Programme Code. 

 

 

 

 

 

 



 7

Case 3 – Television Programme “Smart Daily Life” (醒目生活至輕鬆) 
broadcast on the TVS Channel of ATV on 8 - 17 June 2010 at 2:50pm - 
3:20pm 

A member of the public was dissatisfied with CTEL’s decision in classifying a 

complaint about the television programme “Smart Daily Life” (醒目生活至輕鬆) 

as a minor breach.  The substance of the complaint was that the programme 

presented alcoholic liquor as prizes for contest, which would have an adverse 

effect on children. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of ATV.  The BA’s findings are set out below.  

The BA noted that – 

y ATV failed to provide the recording of the concerned programme for 

investigation.  Under the circumstances, the BA Secretariat could not 

proceed further with the investigation of the complaint;  

 

y pursuant to the BA’s direction issued under Condition 17.5 of ATV’s 

Domestic Free Television Programme Service (TVPS) Licence, ATV shall 

retain recordings of materials broadcast on its service for a period of 90 

days and supply recordings of good quality of all materials on its service as 

the BA may direct and require for examination; and  

 

y in response to the Secretariat’s investigation, ATV submitted that a technical  

 



 8

error occurred during the retrieval of the recording.  By the time the error 

was noticed, the record of the concerned programme had been erased from 

the computerised recording system.  ATV had tried to obtain the recording 

from the channel provider but was unsuccessful.  ATV had reviewed its 

operational procedures, refined its system and reminded its staff to exercise 

extra care in handling such matters to avoid recurrence of similar incidents 

in the future.  

 

The BA considered that –  
 
(a) ATV was in breach of Condition 17.5 of ATV’s Domestic Free TVPS 

Licence due to its non-compliance with the BA’s direction on retention and 

supply of recordings of broadcast materials to the BA.  This was 

considered a serious lapse that hindered the BA’s investigation of the 

complaint under concern; and  

 

(b) due to ATV’s operational lapse, the BA could not carry out investigation in 

the absence of the relevant recording and was therefore not able to 

substantiate whether ATV was in breach of paragraph 2(e) of Chapter 6 of 

the Generic Code of Practice on Television Advertising Standards. 

Nevertheless, the BA expressed its grave concern over ATV’s commitment 

as a responsible licensee to ensure compliance of its direct-retransmission 

channel with the relevant broadcasting regulations.  

 

Decision 

The BA decided that ATV should be advised to observe more closely the 

relevant condition in its Domestic Free TVPS Licence regarding the retention 

and supply of recordings of broadcast materials to the BA and reminded of its  



 9

 

duty as a responsible licensee to ensure that the contents of its 

direct-retransmission channels are in compliance with the BA Codes of Practice 

in the future. 

 


