
Appendix 

 

Case 1 – Television Programme “Greater China Live” (直播港澳台) 
broadcast on the SZTV Channel of Asia Television Limited (ATV) on 
December 20 and 21, 2010, February 17 and March 8, 2011 
 
Seven members of the public filed complaints against the television programme 

“Greater China Live” (直播港澳台).  The substance of the complaints was that 

undue prominence was given to the sponsor and other commercial brand names 

in the news programme which should not be sponsored.  Besides, the 

references to the programme title sponsor exceeded the stipulated time limit. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the Broadcasting Authority (BA) considered 

the complaint case in detail, including the recommendations of its Complaints 

Committee and the representations of ATV.  The BA noted the facts of the case 

as set out below－ 

(a) ATV claimed that instead of a news programme, the programme concerned 

was a current affairs programme due to difference in culture and viewing 

habit in mainland China; 

 

(b) a Mainland brand of a mobile phone was the sole title sponsor of the 

alleged news programme broadcast on SZTV, a direct retransmission 

channel carried on ATV’s digital platform; 

 

(c) the sponsorship was repeatedly identified in the programme by 

superimposition, captions, and “stay tuned” messages showing the 

sponsor’s brand name in its original typeface, as well as aural 

announcements in the voice over and by the presenters.  At the end of the 

programme, the brand was acknowledged prominently, both aurally and 

visually, with a flip card showing the name, logo and sometimes the 

promotional slogan of the brand; 



 
 

                                                

 

(d) the title sponsor also appeared to be the sponsor of the programme part 

featuring views of commentators.  The news presenters always made 

references to the sponsor when they introduced the commentators and the 

relevant caption appeared on screen; and 

 

(e) references to a number of Mainland commercial brands/organisations/ 

products were found either in the programme or in the rolling end credits of 

various episodes of the programme under complaint. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a) although there might be slight differences between the presentation of the  

programme concerned and news programmes in general in Hong Kong, the 

programme objective of “Greater China Live” was to report the latest 

news/happenings in Hong Kong, Macau and Taiwan to its audience.  The 

programme was a news programme1.  As such, the programme was in 

breach of paragraph 18 of Chapter 9 of the Generic Code of Practice on 

Television Advertising Standards (TV Advertising Code) which stipulated 

clearly that news programme should not be sponsored; 

 

(b) as the programme was found to be in breach of the relevant provision of the 

Code that prohibits the sponsorship of news programmes, there is no need 

to consider the specific provisions therein governing presentation of 

sponsorship identification within programmes; 

 

(c)  the presentation of other commercial references in the programme had the 

effect of giving undue prominence to the respective commercial names 
 

1  The programme was in fact promoted as a news programme on a Chinese news website: “《直播港澳台》- 為
您呈現最新鮮、最權威、最專業的港澳台新聞” (English translation: “Greater China Live” brings you the 
latest, the most authoritative and professional views about Hong Kong, Macau and Taiwan).  It began with 
introduction of the news headlines (新聞焦點).  Reporters were sent to other countries to report on 
international events and commentators were invited to comment on some important international events of the 
day. 



 
 

which amounted to advertising. Thus, ATV had contravened the relevant 

provisions, viz. paragraph 3 of Chapter 11 of the Generic Code of Practice 

on Television Programme Standards (TV Programme Code) and paragraph 

1 of Chapter 8 of the TV Advertising Code concerning the prohibition of 

undue prominence and placement of advertising material in all programme 

types; and 

 

(d) since ATV had been advised for similar lapses in February 2011 for the 

broadcast of a news programme and a current affairs programme on the 

TVS Channel, another direct retransmission channel carried on ATV’s 

digital platform, the repeated lapse in this case indicated that ATV had not 

taken BA’s previous advice seriously or taken any initiatives to remedy 

similar situation since then. 

 

 

Decision 

In view of the above, the BA decided that ATV should be strongly advised to 

observe more closely the relevant provisions in the TV Programme and 

Advertising Codes.   

 

 

Case 2 – Television Programmes “Noon News” (午間新聞), “News at 6:30” 
(六點半新聞報道) and “News Roundup” (晚間新聞) broadcast on the Jade 
Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on March 29, 2011 at 
1:00pm-1:15pm, 6:30pm-6:55pm & 11:00pm-11:35pm and the programme 
“News at 6:30” broadcast on March 30, 2011 at 6:30pm-6:55pm 
 

Three members of the public filed complaints against the Television 

Programmes “Noon News” (午間新聞), “News at 6:30” (六點半新聞報道) and 

“News Roundup” (晚間新聞) broadcast on the Jade Channel of TVB.  The 

substance of the complaints was that the remark that “according to an expert, 



 
 
five grams of plutonium, approximately the size of a sugar cube, would kill all 

human beings in the world” (有專家指只要五克的鈈，即大約一粒方糖，就足

以令全球人類死亡) found in the news programmes on March 29, 2011 was 

groundless.  It was alleged that in the programme “News at 6:30” broadcast the 

following day on March 30, 2011, it was falsely reported that the remark was 

made by Dr Christopher Busby, a former advisor to the UK government on 

radiation, in an interview on hazards of plutonium with the British Broadcasting 

Corporation (BBC). 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of TVB.  The BA noted the facts of the case as set out below – 

 

(a) the alleged remark was found in the news programmes on March 29, 2011 

but there was no reference to the identity of the expert concerned; and 

 

(b) the BBC webpage did not state that Dr Busby had made the remark that 

five grams of plutonium would kill all human beings. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a)  TVB’s submissions provided little evidence that it had made reasonable 

efforts to ensure the accuracy of the alleged claim.  TVB submitted that 

the alleged remark was quoted from reports on the Internet, one of which 

was published on March 30, 2011 and therefore could not be accepted as 

TVB’s source of the alleged remark which was first reported in its news 

programmes on March 29, 2011.  The submissions of TVB did not provide 



 
 

any indication that TVB had confirmed the alleged remarks with BBC. 

Taking into account the public concern about nuclear safety and the 

potential impact of the claim on audience, TVB’s reliance on the media 

reports from two websites for ensuring the accuracy of its report appeared 

to have fallen short of the expectation on a responsible free television 

licensee. Thus, TVB’s programme was in breach of paragraph 1A of 

Chapter 9 of the TV Programme Code regarding accuracy of news contents; 

and 

 

(b) as the public was highly concerned about nuclear safety after the radiation 

leaks from the Fukushima nuclear plant in Japan, the presentation of the 

news report had caused alarm which might not be alleviated by the 

presentation of alternative opinions from a university professor and a health 

official in the news programme on March 30, 2011. Thus, TVB’s 

programme was in breach of paragraph 7(a) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code which stipulated that news should be presented in such a 

manner as to avoid unnecessary alarm. 

 

Decision 

Taking into consideration of the sensitive nature of the news item concerned, the 

BA decided that TVB should be warned to observe more closely the relevant 

provisions in the TV Programme Code. 

 

Case 3 – Television Programme “Turistas” (勝地狂屠) broadcast on the 
Pearl Channel of TVB on May 7, 2011 at 11:45pm – 1:35am 

A member of the public filed a complaint against the television programme 

“Turistas” (勝地狂屠).  The substance of the complaint was that there were 

shots of full frontal nudity of women without computer masking and scenes of 

cutting open a woman’s abdomen and taking out her sex organs.  The 



 
 
complainant also alleged that no display of “PG” (Parental Guidance 

Recommended) warning was found at the beginning of the programme.  

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of TVB.  The BA noted the facts of the case as set out below – 

(a) the programme under complaint was an American thriller about a group of 

young tourists travelling in Brazil where they fell victim to a sadistic 

physician who tried to harvest their organs and use them in transplants for 

poor Brazilian patients; and  

 

(b) the film was classified as “M” (Mature) category for broadcast after 

11:30pm with warning for adult elements and violence.  Both aural and 

visual advice on the programme classification had been provided at the 

beginning of the programme. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) as the portrayals of female nudity were incidental and limited to a couple of 

shots showing bare breasts and bare buttocks in non-sexual contexts, they 

were not unacceptable for broadcast in a programme classified “M” for 

adult elements and violence;   

 

(b) the other violence scenes were acceptable for an “M” programme as they 

were fleeting, mostly in dim lighting and justifiable in context without 

gruesome details; and 

 



 
 
(c) despite the use of editing effects to reduce its impact, the vivisection scene 

in which a doctor cut open a woman’s abdomen with a scalpel and removed 

her organs one by one while she was still conscious was still too bloody, 

gory, horrific and sadistic with callousness to the suffering of the victims.  

The scene was prolonged and disturbing which had gone beyond the 

expectations of audience of a free television service and the acceptable 

bounds of an “M” programme on free TV.  Therefore, TVB was in breach 

of paragraphs 3 and 8 of Chapter 6 and paragraph 5(a) of Chapter 8 of the 

TV Programme Code which stipulated that callousness to suffering 

experienced by victims of violence should be avoided and depiction of 

violence should not be unduly bloody, sadistic and horrific. 

 

 

Decision 

 

The BA decided that TVB should be advised to observe more closely of the 

relevant provisions in the TV Programme Code. 

 

Case 4 – Radio Programme “Free as the Wind” (講東講西) broadcast on 
the Radio 2 Channel of Radio Television Hong Kong (RTHK) on May 1, 
2011 at 10:00am – 12:00noon 

A member of the public filed a complaint against the radio programme “Free as 

the Wind” (講東講西).  The substance of the complaint was that the host 

uttered a term which sounded like a foul expression. 

 

BA’s Findings 



 
 
In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the 

representations of RTHK.  The BA noted that in a chat about agricultural 

developments of Britain and China at the time around the Opium War, a host 

uttered a phrase containing a Cantonese foul expression at around 10:53am 

while the other hosts were also talking.  

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that the foul 

expression was clearly audible and definitely offensive to the average listeners. 

Thus, the programme was in breach of paragraph 15 of the Radio Code of 

Practice on Programme Standards (Radio Programme Code) which stipulated 

that expressions that were definitely offensive were prohibited from use on 

radio.   

 

Decision 

In view of the above, the BA decided that RTHK should be advised to observe 

more closely the relevant provision in the Radio Programme Code. 

 

 


