
Appendix  

Case 1 – Television Programme “MaBelle Leo Diamond Special: Happy Moment 
with Diamond 2011” (MaBelle Leo Diamond 呈獻︰與別不同的開心閃爍) 
broadcast on the HD Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on  
1 - 5 and 8 - 12 August 2011 at 10:33 pm 
 

A member of the public lodged a complaint against the television programme 

“MaBelle Leo Diamond Special: Happy Moment with Diamond 2011” (MaBelle Leo 

Diamond 呈獻︰與別不同的開心閃爍).  The substance of the complaint was that – 

(a)  the episode of 4 August 2011 introduced the exclusive products of a diamond   

 brand and was not distinguishable from an advertisement; and  

 

(b)  the showing or mentioning of the name of the diamond brand before and after the 

 one-minute programme as well as the verbal and visual reminders, were more 

 frequent than that in an advertisement, which was obtrusive to viewing pleasure. 

BA’s Findings 

 

In line with established practice, the Broadcasting Authority (BA) considered the 

complaint case in detail, including the recommendations of its Complaints Committee 

and the representations of TVB. The BA noted the facts of the case as set out below – 

 

(a)  the diamond brand was identified as both the programme sponsor and the 

product sponsor of the one-minute programme series comprising 10 episodes 

(Series); and 

 

(b)  the Series adopted the format of a drama with a simple plot revolving around a 

trainee diamond fairy, who delivered “Happy Moments” through diamonds to a 

family.  The Series featured the product(s)/service(s) of the sponsor in each of 

the 10 episodes, including (i) shots of signboards and interior of the sponsor’s 

shops, gift sets and website bearing the brand’s name; (ii) close-up shots 

panning on the sponsor’s jewellery, either in gift box bearing the sponsor’s name 



-  2  - 
 

or displayed on mannequin head or in glass display closet in the sponsor’s shops; 

(iii) the sponsor’s exclusive incision technique “82-facet cut”; and (iv) various 

favourable remarks and recommendations on the jewellery accompanied by the 

shots on the product.  The approximate aggregate duration of shots in each 

one-minute episode ranged from 10 to 27 seconds. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a)  as the sponsor had patented the “82-facet cut” diamond cutting technique, the 

frequent references to the diamond cutting technology within the Series 

appeared to have gone beyond the purpose of providing information about 

diamond and amounted to a promotion for the sponsor.  In addition, the 

detailed descriptions of the design and the material of the sponsor’s jewellery in 

the Series, presented side by side with the deliberate shots of the sponsor’s 

products and services, had given undue favours to the sponsor and amounted to 

indirect advertising; 

 

(b)  the extensive close-up shots of the sponsor’s jewellery pieces throughout the 

whole series, including the mannequin head, could hardly be considered as 

incidental.  The close-up shots were gratuitous and not clearly justified 

editorially.  Together with the occasional appearance of the sponsor’s brand 

name on its website and the gift boxes, its signboard and the favourable remarks, 

the Series had a noticeable advertising effect for the sponsor’s jewellery.  The 

prominent display of the sponsor’s product in the Series was obtrusive to 

viewing pleasure; and 

 

(c)  in light of the above, TVB was in breach of paragraph 1 of Chapter 11 of the 

Generic Code of Practice on Television Programme Standards (TV Programme 

Code) governing indirect advertising, which prohibited the mingling of 

programme and advertising material, and paragraph 10(a) of Chapter 9 of the 

Generic Code of Practice on Television Advertising Standards (TV Advertising 



-  3  - 
 

Code), which stipulated that exposure or use of the sponsor’s products and 

services within programme should be clearly justified editorially, not obtrusive 

to viewing pleasure and not gratuitous. 

 

Decision 

 

In view of the above, the BA decided that TVB should be seriously warned to 

observe more closely the relevant provisions in the TV Programme and Advertising 

Codes. 

 

 

Case 2 – Television Programme “Dolce Vita” (港生活•港享受) broadcast on 
the Pearl Channel of TVB on 4 August 2011 at 9:30 pm – 10:00 pm 

 

A member of the public lodged a complaint against the television programme “Dolce 

Vita” (港生活•港享受).  The substance of the complaint was that the segment on 

products of a commercial brand had served commercial purposes. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the representations 

of TVB.  The BA noted the facts of the case as set out below – 

(a)  the programme under complaint was a lifestyle programme and a commercial 

 brand was clearly identified as a product sponsor of the programme; and 

 

(b)  a 4.5-minute segment of a massage chair and an ambient purifier of the same 

commercial brand were featured one after another.  There was detailed 

introduction of the features and functions of the products with close-up shots of 

different parts of the products and shots with the brand name visible.   



-  4  - 
 
The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a) the introduction of trendy products and product placement in lifestyle 

programmes was not unacceptable.  The consideration, however, should be 

whether the selection of the products to be featured and their presentation were 

clearly based on viewers’ interest and not for advertising purposes.  The shots 

showing the brand name of the products were not unavoidable and were 

gratuitous.  The excessive coverage of the two products from the same brand in 

a single episode was conspicuous; and 

 

(b) the presentation of the products, including the shots showing clearly the brand 

name of the products and the favourable remarks of the hosts, was gratuitous. It 

could not be clearly justified by the editorial needs of the programme and that the 

overall effect of the segment amounted to advertising material.  Therefore, TVB 

was in breach of paragraph 1 of Chapter 11 of TV Programme Code, which 

prohibited the embedding of advertising material within programme content, and 

paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising Code, which stipulated that 

the exposure or use of the sponsor’s product within a programme should be 

clearly justified editorially, not obtrusive to viewing pleasure and not gratuitous. 

 

Decision 

In view of the above, the BA decided that TVB should be warned to observe more 

closely the relevant provisions in the TV Programme and Advertising Codes. 

 

 

Case 3 – Television Programme “now Late News” (now 深宵新聞) broadcast on 
now News Channel of PCCW Media Limited (now TV) on 16 May 2011 at 11:00 
pm – 11:30 pm 
 

A member of the public lodged a complaint against the television programme “now 



-  5  - 
 
Late News” (now 深宵新聞).  The substance of the complaint was that – 

 

(a) in the news item about the Consumer Council receiving various complaints in 

relation to the data roaming plans of certain mobile network service providers, it 

was misleading and unfair to a service provider (the concerned service provider) 

by showing its logo and one of its shops without showing the same for the other 

four service providers; and 

 

(b) another service provider, a company affiliated to now TV and its holding 

company, was named in the Consumer Council Report but no reference or 

related images of it were made or shown in the news report.  There was a 

potential conflict of interest in the selection of the footage.  The complainant 

indicated that he had lodged a complaint to now TV but no substantive response 

was received.  now TV’s failure to investigate the complaint concerning 

conflict of interest of its programme was in breach of paragraph 8 of Chapter 9 

of the TV Programme Code and paragraph 11 of the Preamble in Chapter 1 of 

the same Code. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in detail, 

including the recommendations of its Complaints Committee and the representations 

of now TV.  The BA noted the facts of the case as set out below－ 

(a) the news item under complaint was about the Consumer Council Report on 

consumers’ complaints on data roaming services and its advice for users; 

 

(b) During the voice-over stating that mobile data roaming charges of different 

service providers might vary by as much as five times, there was a wide shot of 

the concerned service provider’s shop and a close-up shot of its signboard 

lasting a total of 9 seconds.  However, it is noted that the relevant comparison 



-  6  - 
 

of data roaming charges in the Consumer Council Report did not involve the 

concerned service provider highlighted in the visual presentation; and 

 

(c) during the voice-over stating that some “unlimited” usage data roaming      

day-plans in fact might not cover audio and video streaming, there was a 

close-up shot of another service provider’s signboard and a wide shot of its shop 

lasting a total of 5 seconds.  However, it is noted that the service provider 

highlighted in the visual presentation of this part of the news report was not the 

service provider identified in the Consumer Council Report which had imposed 

restrictions on audio and video streaming. 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a) regarding the news report that mobile data roaming charges of different service 

providers might vary by as much as five times, since the concerned service 

provider was not involved in the relevant comparison in the Consumer Council 

Report, highlighting the service provider concerned in the visual presentation 

might give audience an impression that it had levied the highest charges and was 

unfair to it;  

 

(b) regarding the news report that some “unlimited” usage data roaming day-plans 

might not cover audio and video streaming, since the service provider 

highlighted in the visual presentation was not the one identified in the Consumer 

Council Report to have imposed such restrictions, the visual presentation was 

unfair to that service provider; 

 

(c) taking into account the above, now TV was in breach of paragraphs 7(b) and 9 

of Chapter 9 of the TV Programme Code, which respectively stipulated that 

pictorial representation of news should be carefully selected to ensure fairness 

and that the licensees should avoid misleading the audience in a way which 

would be unfair to those featured in the factual programmes; and 

 



-  7  - 
 
(d) the complainant’s allegation about the failure of now TV, being affiliated with 

one of the service providers named in the Consumer Council’s Report, to 

respond to its complaint against potential conflict of interest was outside the 

scope of the relevant provision in the TV Programme Code which was 

concerned with potential conflict of interest of news presenters but not licensees. 

  

Decision 

In view of the above, the BA decided that now TV should be strongly advised to 

observe more closely the relevant provisions in the TV Programme Code. 

  


