
Appendix  

 

Case 1 – Television Programme “Dolce Vita” (明珠生活) broadcast 
on the HD Jade Channel of Television Broadcasts Limited (TVB) on 
8 October 2011 at 7:00 pm – 7:30 pm 
 

Two members of the public lodged complaints against the television 

programme “Dolce Vita” (明珠生活).  The substance of the complaints 

was that – 

 

(a) the commercial exposure and favourable remarks contained in the 

episode had gone beyond what was acceptable of a programme with 

product sponsors; 

 

(b) the segment on wealth management services sponsored by a bank was 

irrelevant to the genre of the programme, the extensive exposure of 

the bank’s logo and the remarks made by the bank’s representative 

and an artiste attending the bank’s event contained promotional effect, 

and the artiste’s recommendation that all investments should be 

handled by bank was ridiculous and irresponsible; and 

 

(c) the segment on a specific watch brand was not distinguishable from 

an advertisement. 

 

BA’s Findings 

 

In line with established practice, the Broadcasting Authority (BA) 

considered the complaint case in detail, including the recommendations 

of its Complaints Committee and the representations of TVB.  The BA 



-  2  - 
 

noted the facts of the case as follows – 

 

(a) the programme under complaint was a lifestyle programme, in which 

a bank and a watch brand, among others, were clearly identified as 

the product sponsors in the end credits; 

 

(b) in the segment on an event hosted by the bank, there were frequent 

shots showing the bank’s name, its logo and the name of the bank’s 

wealth management service in the backdrop of the stage.  The bank’s 

representative and an artiste were interviewed in front of the backdrop 

on the topic of wealth management service.  The artiste talked about 

her expectation of wealth management services and remarked that she 

would listen to her banker on how to invest and would choose a bank 

with a thorough understanding of the Asian market; and 

 

(c)  in the segment on the watch brand, there were footages of the 

inauguration of a new boutique for the watch brand.  It contained 

shots of the entrance bearing the shop’s name, close-up shots of 

different collections of the brand’s timepieces showing the brand 

name, detailed information about the features of the timepieces and 

substantial favourable remarks concerning the timepieces. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) though the bank’s name was not mentioned, there was a distinct 

association of the wealth management service introduced in the 

programme with that provided by the bank in the context of the host’s 

report on the bank’s promotional event and the consecutive interviews 

with the bank’s representative and the artiste in front of the backdrop 



-  3  - 
 

bearing the bank’s name and logo prominently.  The segment 

concerned appeared to be designed to showcase the banking services 

of the sponsor.  The presentation of the segment, including the 

prolonged and gratuitous shots of the stage backdrop clearly showing 

the bank’s name and logo prominently throughout the segment, was 

gratuitous and could not be clearly justified by the editorial need of 

the programme; 

 

(b) the segment on the watch brand appeared to be designed to showcase 

the timepieces of the sponsor.  While the information regarding the 

details of unique design and meticulous mechanism of luxurious 

watches might be of interest to viewers, it could not justify the 

extensive exposures of the sponsor’s products with prominent shots of 

its brand name.  The presentation of the products, including the shots 

clearly showing the brand name of the products and the favourable 

remarks rendered by the hosts and voice-over, was gratuitous and 

could not be clearly justified by the editorial need of the programme; 

and 

 

(c) the overall effect of the above segments appeared to have amounted 

to advertising materials.  Thus, TVB was in breach of paragraph 1 of 

Chapter 11 of the Generic Code of Practice on Television Programme 

Standards (TV Programme Code) and paragraph 10(a) of Chapter 9 of 

the Generic Code of Practice on Television Advertising Standards 

governing indirect advertising and exposure of sponsor’s products. 

 

 

Decision 

 



-  4  - 
 

In view of the above, the BA decided that TVB should be warned to 

observe more closely the relevant provisions in the TV Programme and 

Advertising Codes. 

 

 

Case 2 – Television Programme “Hannibal” (沉默的殺機) broadcast 
on the Pearl Channel of TVB on 30 September 2011 at 9:30 pm – 
00:20 am 
 

Two members of the public lodged complaints against the television 

programme “Hannibal” (沉默的殺機).  The substance of the complaints 

was that the programme was horrifying, perverted, unnerving, disgusting 

and bloody.  The complainants alleged that the programme was 

unsuitable for broadcast at the scheduled time, and that the “PG” 

(Parental Guidance Recommended) classification was inadequate. 

 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in 

detail, including the recommendations of its Complaints Committee and 

the representations of TVB.  The BA noted the facts of the case as 

follows – 

 

(a) the feature film was about the crimes committed by a cannibalistic 

serial killer; 

 

(b) the programme under complaint was labelled “PG” for occasional 

disturbing scenes and violence; and 

 

(c)  there were scenes depicting a drugged man, who had hanged himself, 



-  5  - 
 

slitting his own face using a piece of broken glass; a man being bitten 

on the face by the serial killer; and some men being devoured by 

hungry boars.  There was also a scene showing a man with his skull 

cut open, part of his brain tissue removed and fried in a pan, and the 

man being fed with his own brain.  The open wound of his head 

could be seen in plain view. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the depictions of various perverted acts in the programme might be 

considered sadistic and horrific by an average viewer.  Children 

would unlikely be mature enough to handle the realistic depiction of 

eating human flesh, rendering the film not suitable for their viewing 

even under parental guidance due to its psychological impact.  It 

was, therefore, inappropriate for the film to be classified as “PG” 

programme and broadcast at the scheduled time (i.e. 9:30 pm) when 

children might still be watching; and 

 

(b)  the BA considered that the programme was not suitable for 

children’s viewing even under parental guidance, and that the 

licensee had not provided sufficient and reliable information about 

the programme to enable viewers to make an informed viewing 

choice.  Hence, TVB was in breach of paragraphs 1 and 4(a) of 

Chapter 8 of the TV Programme Code governing programme 

information, programmes classified “PG” and depictions of violence 

in “PG” programmes. 

 

Decision 

 



-  6  - 
 

In view of the above, the BA decided that TVB should be strongly 

advised to observe more closely the relevant provisions in the TV 

Programme Code. 

 

 

Case 3 – Radio Programme “No. 4 Mount Davis” (摩星嶺四號) 
broadcast on the CR 2 Channel of Hong Kong Commercial 
Broadcasting Company Limited (CR) on 20 November 2011 at 1:00 
am – 3:00 am 
 

A member of the public lodged a complaint about the radio   

programme“No. 4 Mount Davis” (摩星嶺四號).  The substance of the 

complaint was that the host’s remarks broadcast at around 2:06 am 

discriminated against the Catholic Church. 
 

BA’s Findings 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in 

detail, including the recommendations of its Complaints Committee and 

the representations of CR.  The BA noted the facts of the case as 

follows – 

 

(a)  the programme under complaint was a light-hearted talk-show 

broadcast after midnight.  When two hosts chatted about the 

ceremony to celebrate the arrival of a lock of hair of Blessed John 

Paul II in Hong Kong, one of the hosts mispronounced John Paul II’s 

name as “John 拖” (Note : the Cantonese pronunication of the 

Chinese word “拖” sounded like the word “Paul”) and made fun of 

the mistake by uttering the expression “開拖” (means fighting in 

Cantonese).  He then asked the other host whether the Church had 



-  7  - 
 

preserved the hair of Pope Benedict XVI as relics and jokingly 

uttered the remark “剪陰毛” (English translation: cutting the pubic 

hair).  

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a)  the programme had not handled the religious topic with 

sensitivity and care.  Although the mention of pubic hair might not 

be unacceptable for broadcast in the late-night talk show, the host’s 

treatment of the religious topic in a frivolous manner was of bad 

taste and might be considered disrespectful and denigrating to 

Catholics.  The joke made in the programme was a denigration of 

the Catholic tradition to preserve relics of holy persons for 

veneration;  

 

(b)  though the host subsequently remarked that he withdrew the joke, 

the remark was made in a light-hearted manner which could not 

excuse him for making such an offensive remark.  Hence, CR was 

in breach of paragraphs 7(a) and 7(b) of the Radio Code of Practice 

on Programme Standards (Radio Programme Code) governing 

material of bad taste and likely considered to be denigrating or 

insulting to any persons or groups on the basis of religion; and 

 

(c)  as regards the joke on the name of John Paul II and the expression 

“開拖”, the BA considered that the contents could be acceptable in 

the context of the late-night talk show. 

 

 

Decision 



-  8  - 
 

 

In view of the above, the BA decided that CR should be strongly advised 

to observe more closely the relevant provisions in the Radio Programme 

Code. 

 

Case 4 – Radio Programme “The Summit” (光明頂) broadcast on 
CR1 Channel of CR on 21 November 2011 at 11:00 pm – 12:00 
midnight 
 

Two members of the public lodged complaints against the radio 

programme “The Summit” (光明頂).  The substance of the complaints 

was that the host’s remarks that vote-rigging was acceptable, and that one 

might contravene the laws as long as there was no evidence to prove him 

guilty and that the host had stolen many books but had never been caught 

were irresponsible and promoted illegal act.   

 

BA’s Findings 

 

In line with established practice, the BA considered the complaint case in 

detail, including the recommendations of its Complaints Committee and 

the representations of CR.  The BA noted the facts of the case as 

follows – 

 

(a)  the late-night talk show was a personal view programme; and 

 

(b)  during the discussion on the news on vote-rigging, the host 

ironically remarked that people did not totally observe the rule of 

law nowadays and that one might contravene the laws as long as he 

was not caught.  He went on to say that though he had stolen many 



-  9  - 
 

books, he had never been caught and uttered the expression “吹呀” 

(so what).  He generalised by saying who had not stolen things 

before.  He then said that he had confessed stealing things before 

and was not encouraging others to commit illegal acts. 

 

The BA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a)  the host, boasting that he had never been caught even though he had 

stolen books before, might have adverse influence on young people 

in the community.  The host’s remarks had conveyed the message 

that vote-rigging and theft were acceptable as long as the person 

committing such acts did not get caught.  The host’s expression “吹

呀” and the remark about theft being a common-place phenomenon 

had condoned such conduct; 

 

(b)  although the expressions were presented as the host’s personal views, 

he had impliedly encouraged stealing by conveying the message that 

stealing is part of the growing-up process; and 

 

(c)  in light of the above, CR was in breach of paragraph 9 of the Radio 

Programme Code which stipulated that criminal activities should not 

be presented as acceptable behaviour. 

 

Decision 

 

In view of the above, the BA decided that CR should be advised to 

observe more closely the relevant provision in the Radio Programme 

Code.  


