
Appendix  

 

Case 1 – Television Programme “Osim Presents: Stylish Deco with 

uDivine” (Osim天王椅特約: 家添品味) broadcast on the Jade and HD 

Jade Channels of TVB on 12 – 16 & 19 – 23 September 2011 at 10:33pm 

 

A member of the public lodged a complaint against the captioned television 

programme.  The substance of the complaint was that the episode broadcast 

on 16 September 2011 contained content solely designed for promoting the 

exclusive products of a specific brand, rendering it an advertisement for the 

brand.  

 

The CA’s Findings 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of TVB in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows –  

(a)  the programme under complaint was a one-minute programme series 

comprising ten episodes (“Series”).  A model of massage chair of a 

brand was identified as the programme sponsor and the same 

commercial brand as the product sponsor (“Sponsor”) of the Series;  

 

(b)  the Series adopted the format of an interview between a female host and 

an interior designer.  They visited different flats and talked about 

using different colours of the Sponsor’s massage chair or ambient 

purifier to match with different interior decoration and environment.  

Among the ten episodes, eight episodes featured the same massage 

chair in different colours while the last two featured the same ambient 



-  2  - 

purifier.  Although the name or logo of the Sponsor was not shown on 

the products or mentioned, there were many favourable remarks and 

detailed descriptions of the features and functions of the Sponsor’s 

massage chair and ambient purifier featured in the programme;  

 

(c)  together with the prominent display of the massage chair and ambient 

purifier, the programme appeared to be designed to showcase the 

Sponsor’s products; and  

 

(d)   while the programme series was broadcast in September 2011, the 

complaint was lodged on 15 December 2011. There had been four 

precedents about indirect advertising in TVB’s mini-programme series, 

among which one was sanctioned with a warning by the former 

Broadcasting Authority before the broadcast of the current case in 

September 2011. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

(a)   the mini programme series, with a similar programme formula focusing 

on the Sponsor’s massage chair or ambient purifier in each of the ten 

episodes, was designed to promote the Sponsor’s products, rather than 

providing genuine advice of intrinsic viewer interests on home décor;   

 

(b)   the prominent display of the Sponsor’s products, together with the 

favourable remarks and detailed descriptions of the features and 

functions of the products were gratuitous, obtrusive to viewing pleasure 

and could not be considered clearly editorially justified; 

 



-  3  - 

 

(c)  the programme as designed and presented amounted to advertising 

material for the Sponsor’s products featured in the programme; and 

 

(d)   TVB was in breach of paragraph 1 of Chapter 11 of the TV Programme 

Code and paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV Advertising Code.  

These two provisions govern indirect advertising and impose 

restrictions on exposure or use of the sponsor’s products within a 

programme respectively. 

 

Decision 

In view of the above, the CA decided that TVB should be seriously warned to 

observe more closely the relevant provisions in the TV Programme and 

Advertising Codes.  

 

 

Case 2 – Television Programme “News at 6:30” (六點半新聞報道) 

broadcast on the Jade, HD Jade and I News Channels of TVB on 6 

November 2011 at 6:30 pm – 6:55 pm 

 

Two members of the public lodged complaints against the captioned television 

programme.  The substance of the complaints was that – 

 

(a) in the news item about the 2011 District Council (“DC”) Election, 

a reporter’s remark that a candidate of a specific constituency 

lashed out at People Power (“PP”) during the 2010 Legislative 

Council (“LegCo”) By-election was inaccurate because by that 



-  4  - 

time PP had not been founded and the candidate’s activities were 

actually targeted at the League of Social Democrats (“LSD”); and 

 

(b) one of the complainants also alleged that the error was intentional, 

would mislead viewers to associate the later report on violence 

incidents with PP and smeared the reported party indirectly. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of TVB in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows – 

 

(a)  in the concerned news item, a reporter mistook PP for LSD when citing   

the candidate’s previous election activity during the 2010 LegCo 

By-election.  No correction was made afterwards;  

 

(b)  the next news item reported on the complaints related to the DC Election 

held on the same date received by the Electoral Affairs Commission 

(“EAC”).  The item covered, without reference to any political party or 

coalition, an injury incident and certain disputes that had occurred at a 

number of polling stations in other constituencies;  

 

(c)  in a separate item later on, it was reported that some members of LSD 

were protesting at a polling station in another constituency.  There was 

no reference to PP; and 

 



-  5  - 

(d) TVB submitted that the focus of the reporter’s remarks was about the 

candidate’s political stance and such message had been conveyed to 

viewers despite the unintentional lapse.  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a)  while noting TVB’s submission that the lapse on accuracy was 

unintentional, the station should have been more cautious when reporting 

news on electoral activities on the polling day.  There was no evidence 

that TVB had made reasonable effort to ensure that the factual contents 

of the news item were accurate.  Hence, TVB was in breach of 

paragraph 1A of Chapter 9 of the TV Programme Code; and 

 

(b) in respect of the allegation that the inaccurate remark had misled viewers 

to associate the violence incidents in other constituencies covered in the 

news programme with PP, the CA noted that the news item containing 

the inaccurate remark was clearly separate from the other two news items 

mentioned above, and there was no reference to PP in these news items.  

It was unlikely that the general viewers would associate PP with the 

violence incidents or LSD’s protest activities reported. 

 

Decision 

In view of the above, the CA decided that TVB should be advised to observe 

more closely the relevant provision of the TV Programme Code. 

 



-  6  - 

 

Case 3 – Radio Advertisement for “Nokia Lumia”(諾基亞  Lumia) 

broadcast on the CR2 Channel of CR on 22 December 2011 at 11:55 pm 

 

A member of the public lodged a complaint against the captioned radio 

advertisement.  The substance of the complaint was that it was misleading to 

make the claim that the “People Hub” feature was only available in the two 

mobile phones mentioned in the advertisement as the feature was available in 

other mobile phones equipped with Windows Phone 7 operating system. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and the 

representations of CR in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows –  

 

(a)  a voice-over in the advertisement under complaint remarked that “因為

我有 People Hub 囉，係 Nokia Lumia 800 同 710 先有㗎” (Translation : 

Because I have People Hub, which is only available in Nokia Lumia 

800 and 710); and 

 

(b)  according to information from the internet, besides the two mobile 

phones mentioned in the relevant voice-over, the feature is available in 

other mobile phones equipped with Windows Phone 7 operating 

system. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that the 

relevant voice-over in the advertisement, without any further qualification, 



-  7  - 

would give listeners the impression that “People Hub” is a unique feature that 

is only available in the two mobile phones mentioned in the voice-over and 

not in any other mobile phones.  As such, the advertisement appeared to 

have provided misleading information about the uniqueness of the relevant 

products.  Hence, CR was in breach of paragraph 9(c) of the Radio 

Advertising Code which requires licensees to exercise great care to prevent 

the presentation of misleading advertising.  

 

Decision 

In view of the above, CR should be strongly advised to observe more closely 

the relevant provision in the Radio Advertising Code. 

 


