
Appendix 

 

Case 1  – Television Programme “The Generation Show” (年代秀) 
broadcast on the SZTV Channel of ATV on November 19, 2011 at 
1:45pm – 3:15pm 
 

A member of the public complained that the repeated references to a brand of 

mobile phone in the captioned programme, lasting for a duration of 6 – 7 

seconds every time, at the bottom of the screen, amounted to indirect 

advertising for the brand. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of ATV in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows –  

 

(a)  The programme under complaint was a game show broadcast on the 

SZTV Channel, a direct re-transmission channel carried by ATV in its 

domestic free television programme service;  

 

(b)  a brand of mobile phone was identified as the sole title sponsor of the 

programme.  The sponsor’s name in its original typeface was featured 

frequently in isolation in the rolling captions at the bottom corner of the 

screen during the entire programme.  The host also mentioned the 

brand as being the sponsor of the programme several times;  

 



 
-  2  - 

(c)  since simulcast of the programme was made available on some Internet   

platforms, the host kept inviting viewers to browse those portals and the 

official forums of the programme provided by two social networking 

portals.  His references to those portals/forums were accompanied by 

superimpositions of their respective logos on screen; and 

 

(d)  ATV has taken remedial action to rectify the contents under   

complaint. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the frequent appearance of the captions bearing the sponsor’s brand 

name on screen was a clear breach of the frequency and duration limits 

for sponsor identifications to be shown within programmes as set out in 

paragraph 8B(d)(i) & (ii) of Chapter 9 of the TV Advertising Code, to 

the extent that viewing pleasure would be adversely affected; 

  

(b) the frequent and prominent references to the names of the 

portals/forums, the services of which did not directly interact with the 

programme in real time, had given undue prominence to the relevant 

portals/forums which amounted to advertising material for these 

portals/forums; 

 

(c) undue prominence had been given to the sponsor and the aforesaid 

portals/forums which amounted to advertising and was prohibited under 

paragraph 3 of Chapter 11 of the TV Programme Code; and  

 



 
-  3  - 

(d) ATV should have been more vigilant and taken a proactive approach to 

the compliance issue. 

 

Decision 

 

In view of the above and taking into account ATV’s repeated lapses of similar 

nature, the CA decided that ATV should be warned to observe more closely 

the relevant provisions of the TV Programme and Advertising Codes. 

 

 

Case 2 – Television Programme “Happy Birthday” ( 大 牌 生 日 會 ) 
broadcast on the SZTV Channel of ATV on December 12, 2011 at 
4:40am – 5:40am 
 

A member of the public complained that the captioned programme made 

repeated references to a brand of mobile phone on screen. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of ATV in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows – 

 

(a)  the programme under complaint was a variety show broadcast on the 

SZTV Channel, a direct re-transmission channel carried by ATV in its 

domestic free television programme service;  

 



 
-  4  - 

(b)  there was no reference to any brand of mobile phone as alleged by the 

complainant.  However, a skin care product brand was identified as 

the sole title sponsor of the programme; 

 

(c)  the front credit for the sponsor was integrated within the opening jingle 

of the programme; 

 

(d)  the sponsor’s name was frequently featured (i) in captions shown 

vertically and horizontally on screen and (ii) in isolation in the rolling 

captions at the bottom corner of the screen during the entire 

programme.  The host also mentioned the brand as being the sponsor 

of the programme several times; 

 

(e)  an eyewear brand was acknowledged several times by the host for 

offering viewers who won a game played in the programme a pair of 

sunglasses as prizes, followed by a flipcard showing the brand and its 

product; and 

 

(f)  ATV has taken remedial action to rectify the contents under 

complaint. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a)  the integration of the front sponsor credit within the programme was  

in breach of paragraph 7 of Chapter 9 of the TV Advertising Code; 

 

(b)  the frequent appearance of the captions bearing the sponsor’s brand 

name on screen exceeded the frequency and duration limits for sponsor 



 
-  5  - 

identifications within programmes as set out in paragraph 8B(d)(i) & (ii) 

of Chapter 9 of the TV Advertising Code; 

 

(c)  the frequent visual and/or aural prize references were excessive and 

amounted to advertising material which was in breach of paragraph 5 of 

Chapter 12 of the TV Programme Code;  

 

(d)  undue prominence had been given to the aforesaid commercial names 

which amounted to advertising and was prohibited under paragraph 3 

of Chapter 11 of the TV Programme Code; and  

 

(e) ATV should have been more vigilant and taken a proactive approach to 

the compliance issue. 

 
Decision 

 
In view of the above and taking into account ATV’s repeated lapses of similar 

nature, the CA decided that ATV should be warned to observe more closely 

the relevant provisions of the TV Programme and Advertising Codes. 

 

 

Case 3 – Television Programme “大娛樂家” broadcast on the SZTV 
Channel of ATV on January 21, 2012 at 9:30am – 10:30am, 1:30pm – 
2:30pm, 8:30pm – 9:30pm and on January 22, 2012 at 1:55am – 2:55am 
 

A member of the public complained that references to the title sponsor in the 

captioned programme which were superimposed in the form of a spinning 

logo at the bottom of the screen exceeded the stipulated broadcast frequency 

and duration limits. 



 
-  6  - 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of ATV in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows –  

 

(a)  the programme under complaint was a game show broadcast on the 

SZTV Channel, a direct re-transmission channel carried by ATV in its 

domestic free television programme service;  

 

(b) a skincare product brand was identified as the sole title sponsor of the 

programme.  There was a spinning logo showing the programme title 

on one side and the sponsor’s logo and/or name on the other side which 

was intermittently displayed at the bottom corner of the screen during 

the entire programme.  The host also mentioned the brand several 

times as being the sponsor of the programme; and 

 

(c)  ATV has taken remedial action to rectify the contents under   

complaint. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a)   the frequent appearance of the sponsor’s logo and/or name on screen 

exceeded the frequency and duration limits for sponsor identifications 

within programmes as set out in paragraph 8B(d)(i) & (ii) of Chapter 9 

of the TV Advertising Code; 

 



 
-  7  - 

(b)   undue prominence had been given to the sponsor which amounted to 

advertising and was prohibited under paragraph 3 of Chapter 11 of the 

TV Programme Code; and 

 

(c) ATV should have been more vigilant and taken a proactive approach to   

the compliance issue. 

 

Decision 

 

In view of the above and taking into account ATV’s repeated lapses of similar 

nature, the CA decided that ATV should be warned to observe more closely 

the relevant provisions of the TV Programme and Advertising Codes. 

 

 

Case 4 – Radio Programme “The Summit” (光明頂) broadcast on the 
CR1 Channel of Hong Kong Commercial Broadcasting Company 
Limited (“CR”) on April 6, 2012 at 11:00 pm – 12:00midnight 
 

A member of the public complained that the programme host repeatedly 

attacked the job nature of telesales, suggested scolding the caller’s mother 

when receiving telesales calls, commented that such job was inferior and said 

that he felt regret for mothers of people working in this industry.  

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of CR in detail.  The CA noted the facts of the case as 

follows –  



 
-  8  - 

 

(a)  the programme was a personal view programme. In the concerned 

episode, the hosts talked about the deteriorating standard of services in 

Hong Kong; and  

 

(b)  when talking about some telesales calls which did not start tactfully, a 

host remarked that one should ignore such call, scold the mother of the 

caller and terminate the call, that one should therefore quit such inferior 

job; and the host felt regret for mothers of telesales people for their 

being scolded in each telesales call.   

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

(a)  the expression “賤業” (English translation: Inferior job) used by the 

host to refer to telesales was offensive and amounted to insult and 

denigration against telesales. The remark “問候令壽堂” (English 

translation: Literally, greet one’s mother) was a pun on a Cantonese 

foul expression. The host’s suggestion of scolding telesales calls with a 

Cantonese foul expression was offensive and insulting; and 

 

(b)  the remarks were thus in breach of paragraphs 6 and 7(b) of the Radio 

Programme Code. 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA decided that CR should be strongly advised to 

observe more closely the relevant provisions in the Radio Programme Code. 


	A member of the public complained that the repeated references to a brand of mobile phone in the captioned programme, lasting for a duration of 6 – 7 seconds every time, at the bottom of the screen, amounted to indirect advertising for the brand.
	A member of the public complained that the captioned programme made repeated references to a brand of mobile phone on screen.

