
Appendix 
 
Case 1 – Television Programme “Tasty Congee & Noodle Wantun Shop 
Special: Chua Lam’s Happiness in Asia” (正斗粥麵專家呈獻：蔡瀾亞洲一

樂也) broadcast on the Home Channel of ATV on 25 March 2012 at 
8:00pm – 9:00pm 
 

A member of the public complained that the programme contained advertising 

materials for a confectionery store, facial masks, health drink and massage 

products. 

 
 
The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of ATV in detail.  The CA noted the facts of the case, 

among others, as follows –  

 

(a) the programme under complaint was a travelogue and gourmet series.  

In the concerned episode, the programme hosts introduced unique stores 

and restaurants in Hong Kong;  

 

(b) the alleged confectionery store was not a product sponsor of the 

programme but was acknowledged in the end credits.  The alleged 

facial masks and health drink products were identified as both 

programme sponsors and product sponsors.  The alleged brand of 

massage products was identified as a product sponsor; 

 
(c) in the segment about the confectionery store, the store name could be 

seen in the exterior and interior shots of the shop and on the products.  

The hosts introduced and tried some of the products and commented on 



-  2  - 

the chocolates with special flavours; 

 
(d) in a separate segment, a programme hostess presented some facial masks 

and health drinks to the other programme hostess as gifts.  She 

mentioned that the facial mask was rich in serum and tightly fitted the 

shape of the face, and that using it would help to revive the other 

programme hostess’ beautiful face.  Afterwards, she also mentioned 

that the health drink contained royal jelly and collagen, and that she had 

tried and found the product quite good; and 

 
(e) in a later segment, a programme hostess took the other programme 

hostess to the sponsor’s shop to try out a massage chair.  Its functions 

and characteristics were introduced in detail with demonstration and 

close-up shots of the chair.  Some other massage products were also 

introduced.  The sponsor’s logo was partially displayed in the 

background of the shop.   

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 
(a) regarding the segment on the confectionery store, although the name of 

the confectionery store was discernible in a few instances, the 

presentation of the segment as a whole was justifiable for a programme 

introducing unique shops and cuisine; 

 

(b) regarding the other two concerned segments, it was awkward and 

gratuitous to present facial masks and health drink as gifts and to make a 

visit to a shop of massage products in the middle of an episode of the 

programme on unique shops and restaurants, which appeared to be 

disjointed from the rest of the programme.  Even though the brand 



-  3  - 

names of the products were not clearly displayed, the detailed description 

of the products’ features and functions with many complimentary 

remarks on their effects were gratuitously given that the segments looked 

like advertisements for these products; and  

 

(c) the presentation of the segments on and the extensive exposure given to 

the facial masks, health drink and massage chair could not be clearly 

justified editorially in the context of a travelogue and gourmet 

programme, was obtrusive to viewing pleasure and gratuitous, amounting 

to advertising material and was in breach of paragraph 1 of Chapter 11 of 

the TV Programme Code and paragraph 10(a) of Chapter 9 of the TV 

Advertising Code.  

 
 

Decision 

 
In view of the above, the CA decided that ATV should be strongly advised to 

observe more closely the relevant provision of the TV Programme and 

Advertising Codes.   

 
 
Case 2 – Television Programme “Chua Lam’s Happiness in Asia” (蔡瀾

亞洲一樂也) broadcast on the Home Channel of ATV on 11 March 2012 
at 8:00pm – 9:00pm  
 

A member of the public complained that the prominent display of the name 

and logo of a wonton noodle restaurant and the favourable remarks on the taste 

of its food amounted to advertising. 

 



-  4  - 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of ATV in detail.  The CA noted the facts of the case, 

among others, as follows –  

 
(a) the programme was a travelogue and gourmet series.  In the concerned 

episode, the programme host introduced some tourist spots and 

restaurants in Shanghai; 

 

(b) in a five-minute segment, the programme hosts visited the Shanghai 

branch of a Hong Kong based restaurant which specialised in wonton 

noodles;  

 

(c) when the restaurant owner greeted the programme hosts outside the 

restaurant, its name and logo was prominently shown for over 15 seconds.  

The noodle-making process in traditional method was introduced and the 

programme hosts and the restaurant owner had wonton noodles together 

and gave positive comments on the taste of the noodles; and 

 
(d) the alleged restaurant was not a sponsor of the programme but was 

acknowledged in the end credits.  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) the demonstration of the noodle-making process could be of intrinsic 

interest to viewers and editorially justified for a travelogue and gourmet 

programme, and the comments on the taste of the noodles were not 

considered excessive; and 



-  5  - 

 
(b) however, the prominent and prolonged display of the restaurant’s name 

and logo at the start of the segment could not be clearly justified by 

editorial requirements of the programme, nor was it incidental.  Undue 

prominence had been given to the restaurant, the effect of which 

amounted to advertising and was in breach of paragraphs 1 and 3 of 

Chapter 11 of the TV Programme Code governing indirect advertising.  

 
 

Decision 

 

In view of the above, the CA decided that ATV should be advised to observe 

more closely the relevant provisions in the TV Programme Code.  

 

 
Case 3 – Television Programme “Master of Play” (心戰) broadcast on the 
Jade and HD Jade Channels of TVB on 21-25, 28 and 31 May and 8, 20, 
21, 27-29 June 2012 at 9:30pm -10:30pm 
 

119 members of the public complained that the programme included a large 

amount of bloody and horrifying portrayals of killing, with scenes of 

chopping off limbs using a chainsaw, close-up shots of wounds, stabbing at 

the neck, strangling, handling of corpses, and misleading messages on killing 

acts.   

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the complaint case and 

the representations of TVB in detail.  The CA noted the facts of the case, 

among others, as follows – 



-  6  - 

 
(a) the concerned programme was a psychological thriller broadcast  

outside the family viewing hours (FVH).  All the 13 episodes under 

complaint were classified “PG” (Parental Guidance Recommended) for 

violence, disturbing content and/or adult content;  

 
(b) nothing particularly violent was found in the content of the episodes 

broadcast on 23 and 28 May 2012.  However, depictions of killing, 

stabbing, holding a victim at the neck with a blade, strangling with wires, 

hitting with bottles and fighting, etc. were found in the other 11 episodes; 

and 

 
(c) several strangling shots were included in the short title sequence 

featuring the theme song which was shown at the beginning of the drama 

series at around 9:30pm. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that –  

 

(a) the concerned portrayals were mostly shot in dim settings or presented in 

a brief or suggestive manner, which could be acceptable in context of a 

psychological thriller series classified as “PG” with the provision of prior 

warnings and broadcast at the scheduled time slot (i.e. 9:30pm – 

10:30pm) which was not in proximity to the FVH;  

 
(b) the portrayals of the killing acts of the male lead, a magician with split 

personality, and his views on killing were not presented in a positive 

manner.  Moreover, the unusual ways of killing and corpse handling 

were not detailed and were unlikely be instructional or inviting imitation; 

and 



-  7  - 

 
(c) nonetheless, the inclusion of several strangling shots in the short title 

sequence was disturbing and not contextually justified and might cause 

unease to some viewers.  Moreover, the repeated broadcasts of the 

strangling acts might invite imitation.  As such, the station did not 

appear to have exercised due diligence and sensitivity in including such 

a title sequence in a drama series scheduled at 9:30pm.   

 
 

Decision 

 

In view of the above, the CA decided that TVB should be advised to observe 

more closely paragraph 1 of Chapter 2 and paragraph 5 of Chapter 3 of the TV 

Programme Code.   

 

 

Case 4 – Non-compliance with Statutory Requirement on Television 

Programme Service Locking Device by TVBPV 

 

TVBPV reported to the CA on its failure to comply with the statutory 

requirement on television programme service locking device (locking device) 

for nearly 80 minutes on 5 April 2012 due to an unintentional technical lapse.   

 

Section 20 of the Broadcasting Ordinance (Cap. 562) (BO) requires that a 

domestic pay television programme service licensee shall provide a locking 

device to the satisfaction of the CA.  In determining whether a locking 

device is to its satisfaction, the CA normally assesses whether the locking 

device can allow subscribers to restrict unauthorised access to selected 

channels or programme categories or specified time zones, or any 



-  8  - 

combination of them, and whether it can allow parents to impose viewing 

restrictions for their children. 

 

The CA’s Findings 

 

In line with established practice, the CA considered the case and the 

representations of TVBPV in detail.  The CA noted the facts of the case, 

among others, as follows – 

 

(a) due to a human error in replacing a malfunctioned multiplexer for satellite 

transmission, the function and operation of the locking device for 

TVBPV’s pay television service was temporarily suspended for nearly 80 

minutes from 4:50pm to 6:07pm on 5 April 2012 (relevant period), 

affecting 14 channels (out of a total of 44) transmitted on TVBPV’s 

satellite TV platform; 

 

(b) during the relevant period, subscribers receiving TVBPV’s pay television 

service via satellite were able to gain access to the concerned channels 

regardless of whether they had subscribed to these channels and whether 

viewing restrictions had been imposed by parents; and  

 

(c) to prevent recurrence of similar mistakes, TVBPV had issued new 

guidelines to technical staff, requiring them to make proper verification of 

signal encryption each time after the maintenance and replacement of 

transmission equipment.  

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 



-  9  - 

(a) TVBPV had failed to provide a locking device to the satisfaction of the 

CA and was in breach of section 20 of the BO;  

 

(b) this was the first incident of such breach by TVBPV and TVBPV had 

taken measures to rectify the problem within a reasonably short period of 

time; and 

 

(c) TVBPV had taken the initiative to report the lapse to CA and introduced 

precautionary measures to prevent similar lapses in future. 

 

 

Decision 

 

In view of the above, the CA decided that TVBPV should be advised to 

observe more closely the relevant provision in the BO. 

 
 

 

 


