
1 
 

Annex 
 
Details of the Case – Television Programme “ATV Focus” (ATV 焦點) 
broadcast on the Home and Asia Channels of ATV from 3 to 7 
September 2012 at 6:40pm – 6:45pm1  
 

Over 42,000 members of the public complained against various Episodes 

of the captioned programme (the “Episodes”).  Most of the complaints 

were against the Episode broadcast on 3 September 2012.  The main 

allegations were – 

  

 Concerns over the presentation of the Episodes 

(a) the Episodes were characterized by ATV  as  personal view 

programmes (“PVP”), which “are programmes in which the 

programme hosts, and sometimes, individual contributors put 

forward their own views” (paragraph 17 of Chapter 9 of the Generic 

Code of Practice on Television Programme Standards) (“TV 

Programme Code”).  However, no information about the Episodes’ 

host, the commentator, the script writer, or the production team was 

provided.  As the identity of the speaker was not disclosed, the 

viewer would not know whether the speaker had a conflict of interest 

in relation to issues being discussed; 

 
(b) in the absence of an announcement that the views presented in the 

Episodes were not those of ATV,  the viewers were given the 

impression that they were.  This was a violation of the journalist’s 

code of practice and the principle that a domestic free television 

programme service licensee should adopt a neutral stance in the 

discussions of controversial issues; 
                                                       
1 The Episodes were repeated at various timeslots including 10:55pm – 11:00pm on the same day and 

at 8:40am – 8:45am on the next day. 



2 
 

 

(c) although the Episodes were characterised by ATV as PVP, they 

might be regarded as a news or current affairs programmes.  The 

Episodes took the form of essays read out by a voice-over, with the 

relevant news footage shown on the screen, and were broadcast 

immediately after the main news bulletin.  They failed to comply 

with the requirement that news should be presented with due 

impartiality; 

 

Inaccuracy and partiality 

(d) the Episodes contained inaccurate, misleading and unsubstantiated 

accusations against Scholarism (學民思潮), and individuals who 

supported the protest against the introduction of national education 

and pan-democratic groups; 

 

(e) by presenting unsubstantiated allegations, the Episodes were partial 

and biased against Scholarism; 

 

No opportunities for response 

(f) the Episodes were unfair to Scholarism and the pan-democratic 

groups as the individuals, organisations, or groups being criticised 

were not given an opportunity to respond; 

 

The lack of a broad range of views 

(g) the Episodes presented one-sided opinions and failed to present a 

broad range of views; 

 

Possible breach of election provisions 



3 
 

(h) the Episodes, broadcast just several days before the 2012 Legislative 

Council (“LegCo”) Election, appeared to favour pro-establishment 

groups and amounted to canvassing for them.  This violated the 

principle of fairness in elections; 

 

Political or Election advertisements  

(i) the Episodes amounted to  political advertising for certain political 

parties and candidates in the 2012 LegCo Election, and could 

constitute a possible breach of the Elections (Corrupt and Illegal 

Conduct) Ordinance (Cap. 554); and 

 

Political agenda  

(j) the Episodes were produced with a political agenda to brainwash the 

viewers, disunite the community and incite hatred in society. 

 
 
The CA’s Findings 

 

In line with its established practice, the CA considered the complaint case 

and the representations of ATV in detail.  The CA took into account the 

relevant aspects of the case, including (amongst others) the following –  

    

Details of the concerned programme 

 

(a) the five Episodes could be identified as a PVP by the announcement 

at the start of each Episode that it only reflected the views of the 

host(s) or individual contributor(s) (本節目內容只反映主持人或個

別參與節目人士之意見，敬請留意); 

 



4 
 

(b) in the five Episodes, a voice over commented not only on current 

significant issues in Hong Kong, such as the protest against the 

introduction of national education, the imminent 2012 LegCo 

Election, but also on complaints that had been made about previous 

Episodes.  Corresponding news footage, intercut with flip cards, 

was shown on the screen;  

 

(c) in the Episodes broadcast on 3 and 4 September 2012, no 

information was given regarding the host and commentator or the 

contributor of the content of the Episodes.  In the Episodes 

broadcast on 5, 6 and 7 September 2012, the pseudonym of the 

script writer (“撰文：唐文”) was displayed at the start  of each 

Episode together with the Episode title; and 

 

(d) starting from the Episode broadcast on 5 September 2012, a flip card 

was displayed at the end of each Episode which included a caption 

that viewers could express their opinions on the Episode through a 

forum on the station’s website (要重溫或對節目有任何意見可上亞

視網站 www.hkatv.com 《ATV 焦點》節目討論區表述).  No end 

credit or information on the production team was ever given in the 

five Episodes. 

 
 
Relevant Provisions of the TV Programme Code 

 

The relevant provisions of the TV Programme Code are: 

 

(a)  paragraph 1 A of Chapter 9 – a licensee shall make reasonable 

efforts to ensure that the factual contents of news, current affairs 



5 
 

programmes and PVP, etc. are accurate; 

 

(b) paragraph 17(a) of Chapter 9 - the nature of a PVP in which the 

programme hosts, and sometimes, individual contributors put 

forward their own views on matters of public policy or controversial 

issues of public importance in Hong Kong, must be clearly identified 

at the start of the programme; 

 
(c) paragraph 17(b) of Chapter 9 - facts must be respected and the 

opinion expressed, however partial, should not rest upon false 

evidence in a PVP; 

 
(d) paragraph 17(c) of Chapter 9 - a suitable opportunity for response to 

the programme should be provided in a PVP; and 

 
(e) paragraph 17(d) of Chapter 9 - licensees should be mindful of the 

need for a sufficiently broad range of views to be expressed in any 

series of PVP. 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

  

 Whether the editorial-like programme could be accepted as a PVP  

(a) There was no “person” present in the five Episodes putting forward 

his/her own views on the issues concerned.  The five Episodes 

were broadcast using the station’s name in the programme title, 

“ATV Focus” (ATV 焦點 ).  The views were expressed by a 

voice-over throughout the five Episodes, no information was given 

about the production team, and only a pseudonym was given for the 

script writer in the Episodes starting 5 September 2012. Accordingly, 



6 
 

viewers were given the strong impression that the five Episodes 

amounted to an editorial representing the stance of ATV.  However, 

there was no announcement that the five Episodes were an editorial 

representing the views of ATV.  Strong public concerns were 

expressed about ATV’s broadcast of an editorial-like programme of 

this kind; 

 

(b) The CA noted that the TV Programme Code did not expressly 

prohibit a licensee from expressing its views in a PVP and was silent 

on the format and the presentation of a PVP.  The CA noted that 

there was or were individual contributor(s), although they were 

unnamed, putting forward his or their own opinions in the five 

Episodes, and that this was in line with the definition of a PVP in 

paragraph 17 of Chapter 9 of the TV Programme Code.  Each 

Episode was also clearly announced as PVPs, as required under 

paragraph 17(a) of the same chapter of the TV Programme Code.  

Taking all the above factors into account, the CA conceded that this 

was a marginal case in which the five Episodes could be regarded as 

a PVP and thus they would not be subject to the rule of due 

impartiality applicable to news and current affairs programmes; 

 

Conflict of interest of programme presenters 

(c) the requirement for disclosure of any potential conflict of interest of 

programme presenters did not apply as the five Episodes did not 

have a presenter; 

 

Inaccurate or misleading factual contents 

(d) most of the remarks alleged by the complainants to be inaccurate 

could be regarded as the writer’s perception and speculation. The 



7 
 

exceptions to this were the two factual errors in the Episodes 

broadcast on 5 September 2 and 6 September 20123.  The CA 

considered that these factual errors constituted a breach of paragraph 

1A of Chapter 9 of the TV Programme Code; 

 

Impartiality of the programme 

(e) as the programme was labelled as a PVP, and could be marginally 

accepted as such, it was not subject to the rule of due impartiality 

applicable to news and current affairs programme.  The partial 

views presented were acceptable as long as they were not based 

upon false evidence.  Although the two factual errors mentioned in 

(d) above did not appear to have significantly influenced the views 

expressed, the broadcasting of such inaccurate or misleading content 

was still in breach of paragraph 17(b) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code; 

  

(f) regarding fairness, no particular individuals, groups or organisations, 

except Scholarism, were expressly named in the programme, and the 

criticism which was made in the five Episodes did not have the 

effect of damaging the reputation of any specific individuals or 

organisations; 

 

                                                       
2 The remark “蔡元培當然也反過政府。當他不滿政府時，其(蔡元培)抗議的辦法不是｢你不撤回

我就死給你看｣的絕食，而是辭職” (Mr Cai Yuan-pei had also opposed the government.  
Nonetheless, his means of opposition was not hunger strike, a threat to the government with his own 
life, but resignation) from the Episode broadcast on 5 September 2012 was inaccurate as it was 
well-documented that Mr. Cai was on hunger strike for three days to urge Mr Chiang Kai-shek (蔣介

石) to co-operate with the Chinese Communist Party in the war against Japan in 1937. 
 
3 The juxtaposition of a picture of Voltaire and the quote ｢我不同意你的觀點，但我誓死悍衛你說話

的權利。｣ (I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it) in the 
Episode broadcast on 6 September 2012 might mislead viewers into thinking that it was a quote from 
Voltaire. The quote was in fact to be attributed to Evelyn Beatrice Hall.  



8 
 

 Provision of a suitable opportunity for response 

(g) the Episodes did not make it known to the viewing audience before 

5 September 2012 that there would be any opportunity to respond.  

Moreover, the channel of response, which was through a forum on 

ATV’s website, was not appropriate.  The channel of response 

should at least be provided on the same platform (namely on 

television) and targeting the same audience if it could not be 

provided within the same programme.  Accordingly, ATV had 

failed to provide a suitable opportunity for response to the five 

Episodes as required under paragraph 17(c) of Chapter 9 of the TV 

Programme Code; 

 

The lack of a broad range of views 

(h) despite ATV’s representations that different views were presented in 

two Episodes of the programme back in July 2012, the opinions 

expressed in the five Episodes which were broadcast on five 

consecutive days from 3 to 7 September 2012 appeared to be along 

the same line of accusing some politicians of manipulating the 

protest against the introduction of national education to gain support 

in the 2012 Legislative Council Election, of alleging that Scholarism 

was a pawn of the politicians and claiming that the supporters of the 

protest could not accept opposing opinions; 

 

(i) ATV also submitted that a broad range of views on the protest 

against the introduction of national education were delivered in its 

programme “News Bar Talk” (把酒當歌) broadcast from 10 to 13 

September 2012.  The CA noted that while the topic of discussion 

was “Debate on National Education and Analysis on Post-election 



9 
 

Situation” (國教辯論及選後分析) in the four episodes of “News 

Bar Talk”, the main focus of the discussion was actually on election 

tactics.  More importantly, as the protest against the introduction of 

national education ended on 9 September 2012, the broadcast of 

such views after the protest could not be regarded as evidence of 

ATV having been mindful of the need for a sufficiently broad range 

of views to be expressed in the five Episodes; 

 
(j) as different opinions were expressed in the forum on ATV’s website, 

rather than in the form of a television broadcast, this could not be 

considered as ATV having met the requirement under paragraph 

17(d) of Chapter 9 of the TV Programme Code for there to be a 

sufficiently broad range of views in the five Episodes ; 

 

Election advertisements or breach of election provisions 

(k) the election-related complaints had been referred to the relevant 

enforcement agency, the Electoral Affairs Commission (“EAC”).   

According to the EAC, there was no evidence to suggest that the five 

Episodes had breached the relevant election regulations or 

guidelines under its purview; and 

 

Advertisement of a political nature & political agenda 

(l)  the five Episodes commenting on the protest against the introduction 

of national education should not be regarded as an advertisement of 

a political nature as they did not have the effect of promoting the 

interests of any specific political person, group, organisation or party.  

As for the allegations in relation to political agenda, they were 

outside the jurisdiction of the CA. 

 



10 
 

 

Decision 

 

Having considered the full circumstances of the case and the provisions 

of the TV Programme Code, the CA decided that the complaints in 

respect of inaccurate or misleading factual content, failure to provide a 

suitable opportunity to respond and the lack of a broad range of views on 

the controversial issues being considered in the five Episodes were 

substantiated and that ATV should be warned to observe more closely 

the requirements of paragraphs 1A, 17(b), 17(c) and 17(d) of Chapter 9 of 

the TV Programme Code. 

 

In reaching its decision, the CA is conscious of the strong public concern 

about the presentation of the Episodes which gave viewers a strong 

impression that they were an editorial representing ATV’s stance on the 

national education issue in which the views expressed were one-sided 

and partial.  The CA on the other hand attaches great importance to 

freedom of expression and would respect the licensee’s editorial 

autonomy in programme production.  For the reasons that the five 

Episodes were accepted as PVP (albeit marginally), the rule of due 

impartiality applicable to news or other factual programmes did not apply 

to the five Episodes in this case. 

 

 



11 
 

Nevertheless, as ATV holds a domestic free television programme 

service licence which allows it to use spectrum, which is a scarce public 

resource, to provide its broadcasting service, it should provide a 

television programme service which meets the aspirations of the 

community as a whole.  Whilst the CA has adhered strictly to the 

relevant provisions of the TV Programme Code as well as having regard 

to the need to treat all parties fairly and to preserve freedom of 

expression when considering the complaints, it remains mindful of the 

serious public concern about programmes presenting the views of a 

licensee in the form of a PVP.  Accordingly, the CA will be reviewing 

the relevant parts of the TV Programme Code as a matter of priority in 

order to address the concern.  


