Appendix

Case - Television Programme “Sports Bulletin” (BB&TRsH) broadcast
on the Home Channel of ATV on April 29, 2012 at 6.41 pm-6.44 pm

A member of the public complained that in a news item about a football
match of La Liga between Real Sociedad and Racing Santander, the footage

of another match between Espanyol and Sporting de Gijon was erroneously

shown.

The Communications Authority (CA)’s Findings

In line with the established practice, the CA considered the complaint case
and the representations of ATV in detail. The CA took into account the

relevant aspects of the case, including (among others) the following —

(@) in the concerned news item, the anchor and voice-over reported on the
football match between Real Sociedad and Racing Santander, but
footage of a match between Espanyol and Sporting de Gijon was

shown;

(b) ATV was not aware of the obvious mistake throughout the broadcast of
the footage and no correction was made. The voice-over about the
match even matched with all the actions in the 42-second wrong

footage;

(c) ATV’s representations that the programme was technically not a news
programme but a sports programme which was clearly separated from

the main news bulletin with sufficient demarcation, and that the



(d)

provision applicable to the factual contents of news should not apply to

the concerned programme; and

ATV took nearly four months to respond to the CA Secretariat’s
written inquiry in relation to this case, despite the CA Secretariat’s two

written reminders in the interim.

Relevant Provisions in the Generic Code of Practice on Television

Programme Standards (TV Programme Code)

(a)

(b)

Paragraph 1A of Chapter 9 — the licensees shall make reasonable efforts
to ensure that the factual contents of news, among others, are accurate;

and

Paragraph 7(e) of Chapter 9 — correction of factual errors in news

should be made as soon as practicable after the original error.

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that —

(a)

regarding ATV’s representations that the concerned programme was a
sports programme rather than a news report, although news was not
defined in the TV Programme Code, an average viewer would not find
it hard to define. The concerned programme was a news report on
sports items which adopted the style and format commonly found in
news reports in which an anchor reported on a few sports items of the
day, which could be clearly distinguished from general sports
programmes. The CA considered that the concerned programme was

a news programme on sports items and should be subject to the



accuracy requirement applying to news;

(b) although the lapse would not cause serious harm to the viewing public,
the way and manner in which it occurred reflected ATV’s inadequacy
in monitoring the accuracy of its news and that it had not made
reasonable efforts to ensure that the factual contents of news were

accurate; and.

(c) ATV took nearly four months to respond to the CA Secretariat’s written
inquiry in relation to this case despite the CA’s Secretariat’s two written
reminders to urge for early response. This reflected badly on the part
of ATV in responding to public complaints and has caused serious
delay to the processing of the case.

Decision

In view of the above and taking into account the way and manner in which the
current lapse occurred and the precedents, the CA considered that ATV had
not made reasonable efforts to ensure that the factual contents of news are
accurate and respond to public complaints in a responsible manner. The CA
decided that ATV should be seriously warned to observe more closely the
relevant provisions in the TV Programme Code, to step up measures to avoid

similar lapse and to respond to complaint cases in a timely manner.



